Už sa vám niekedy stalo, že ste dostali výborný nápad, ale keď ste ho predostreli svojim známym, vašu ideu utopili v hlbinách? Takto nejako to môže fungovať aj v biznise. Na začiatku podnikania je vhodné si overiť, či vaši potenciálni zákazníci majú vôbec záujem o nový produkt, alebo nie.  Pomôcť  zodpovedať  túto otázku vám môže práve minimum viable product (MVP). V článku si rozoberieme, čo MVP predstavuje, a ako vám môže uľahčiť rozhodovanie o zmysle vášho podnikateľského zámeru.

Nie je pre každého

Minimum viable product je produkt s najmenšou možnou funkcionalitou. Tento produkt musí byť funkčný len natoľko, aby ho bolo možné používať. Musí ale preukázať, čo robí a v čom je užitočný.

MVP predstavuje postup pri zavádzaní nových produktov na trh. Nedá sa však využiť pri všetkých typoch produktov. Obvyklý spôsob zavádzania nových produktov na trh je ich spustenie v plnej podobe. Pri väčšine je to jediný možný spôsob, napríklad pri nábytku či elektronike.

MVP sa odlišuje v tom, že ide o spustenie služby v online prostredí. Takto fungujú rôzne beta verzie programov, ktoré sú k dispozícii na vyskúšanie, no ešte neponúkajú všetky možnosti. Ich úlohou v beta testovaní je získať dôležitú spätnú väzbu od používateľov a na základe nej stále vylepšovať finálny produkt alebo službu.

Ďalšou výhodou je, že sa na tvorbe dokonalého produktu až tak nenatrápite. Ak sa vám osvedčí, ďalší rozvoj produktu bude vychádzať z reálnych očakávaní používateľov, čím minimalizujete riziko neúspechu. Naopak, ak sa vaša základná verzia neuchytí, je možno lepšie do takéhoto biznis zámeru ďalej neinvestovať.

Aj Dropbox bol MVP

Dobrým príkladom, ako aplikovať MVP, je spoločnosť Dropbox. Tá dnes ponúka jedno z  najpopulárnejších cloudových riešení na ukladanie a zdieľanie súborov. To, čo si do svojho účtu uložíte, sa automaticky stane dostupným na všetkých vašich zariadeniach.

Za vznikom tejto aplikácie sa skrýva zaujímavý príbeh. Chlapík menom Drew Houston sa rozčuľoval, pretože nestíhal dokončiť svoje povinnosti v práci a často si prácu nosil domov. Potrebné dokumenty si musel posielať na mail, čo zaberalo veľa času. Napadlo mu, že vytvorí  pomocníka na ukladanie súborov, no nebol si úplne istý, či sa jeho nápad ujme.

Preto natočil video o tom, ako Dropbox funguje, hodil ho na web a čakal na odozvu. Za noc sa mu ozvalo 5 000 ľudí, ktorí si chceli objednať jeho „produkt“. Jedná sa o mierne extrémny prípad, keďže v tom čase ešte nemal napísaný ani riadok kódu pre budúcu aplikáciu. Rýchlo ale pochopil, že jeho vychytávka by sa okrem neho hodila aj mnohým ďalším ľudom.

Aj na základe Dropboxu môžeme vidieť, že nie vždy sa na začiatku treba zaoberať všetkými témami súvisiacimi s nápadom, ktorý máme. Dajte ľuďom základnú verziu toho, čo by ste chceli vytvoriť, a uvidíte sami, o koľko jednoduchšie sa vám bude tvoriť na základe reálnej spätnej väzby, nie len domnienok.

Buffer najskôr iba tweetoval

Populárna aplikácia na plánovanie obsahu na sociálne siete, Buffer, začínal tiež ako MVP. Zakladateľ, Leo Widrich, pôvodne plánoval zákazníkom iba zjednodušiť správu ich Twitter účtu vďaka zautomatizovaniu tweetovania. Pripravil dvojstránkový web, ktorého odkaz pridal na Twitter. Keď videl, že ľudia majú záujem tweetovať konzistentne a pravidelne, začal okamžite investovať do programovania aplikácie. Dnes Buffer ponúka plánovanie príspevkov na všetky najpopulárnejšie sociálne siete, vrátane Facebooku, Instagramu, Linkedinu a Twitteru.

priklad-minimum-viable-product-buffer-vylepsene-tweetovanie-widrichov-web
Dvojstránkový Widrichov web – jedna stránka informuje o možnosti “vylepšeného tweetovania”, druhá o tom, že si na to ešte treba počkať (Zdroj: coppybloger.com)

Aj na základe Dropboxu či Buffera môžeme vidieť, že nie vždy sa na začiatku treba zaoberať všetkými témami súvisiacimi s nápadom, ktorý máme. Dajte ľuďom základnú verziu toho, čo by ste chceli vytvoriť, a uvidíte sami, o koľko jednoduchšie sa vám bude tvoriť na základe reálnej spätnej väzby, nie len domnienok.