Rozhodli ste sa expandovať so svojím e-shopom na zahraničný trh? Tieto tipy na podnikanie vám pomôžu spoznať vašu konkurenciu, analyzovať ich e-shop a pripraviť zákaznícky servis.

V predošlej časti nášho seriálu o expandovaní na zahraničné trhy ste sa mohli dočítať o výbere toho správneho trhu či o potrebe naštudovať si zákony krajiny, do ktorej sa chystáte vstúpiť. Dnes sa pozrieme na konkurenciu a funkčnosť konkurenčných e-shopov.

Zhodnoťte konkurenciu

Ak ste si vybrali trh, na ktorý chcete so svojou značkou expandovať, mali by ste poznať svojich najväčších konkurentov. Analýza konkurencie je pri expandovaní na nové trhy jeden z najdôležitejších krokov, ktoré by ste mali podniknúť. Pomôže vám zistiť, aké sú slabé a silné stránky vašej konkurencie, v čom máte konkurenčné výhody a, naopak, v čom zaostávate.

Pri analýze konkurencie sa môžete pýtať tieto otázky:

  • Kto sú naši traja najväčší konkurenti?
  • Aké produkty a služby poskytujú?
  • Ako dlho sa pohybujú na trhu?
  • Aká je ich marketingová stratégia?
  • Ako sa od nich môžeme odlišovať?
  • V čom vyčnievame?

Získajte dáta vďaka online nástrojom

Pri analýze konkurencie vám môžu pomôcť rôzne online nástroje, ako je napríklad SimilarWeb, ktorý vám pomôže zanalyzovať vašu konkurenciu. Získate informácie o návštevnosti webovej stránky, odkiaľ používatelia prichádzajú, alebo vďaka akým kľúčovým slovám vašu konkurenciu objavili. Vďaka SimilarWeb sa dozviete viac o konkurencii, o ktorej ste už vedeli, prípadne objavíte ďalších konkurentov, ktorých ste predtým neregistrovali.

Skúsiť môžete obľúbené Google Analytics od spoločnosti Google. Nástroj vám poskytne podrobné údaje o zdrojoch návštevnosti webovej stránky – teda odkiaľ používatelia prichádzajú. Dozviete sa tiež, z akých krajín používatelia prichádzajú, či aké prehliadače využívajú. Užitočným tipom je modul Ecommerce, ktorý sa zameriava priamo na štatistiky dôležité pre e-shopy.

Preštudujte funkčnosť a užívateľské prostredie e-shopov

Navštívte e-shopy vašej konkurencie a zanalyzujte ich. Zamerajte sa na ponuku konkurencie a propagáciu. Všímajte si, ako prezentujú svoje produkty – aké majú popisy k produktom, či si robia vlastné fotografie, prípadne videá. Sledujte, či konkurenti uvádzajú na e-shope dobu dodania, alebo ktoré doplnkové služby ponúkajú svojim zákazníkom.

Čoraz viac ľudí nakupuje cez mobilné zariadenia, ako sú smart telefóny a tablety. Všímajte si, či má konkurencia responzívny dizajn, teda vzhľad a funkcie webovej stránky prispôsobené pre mobilné zariadenia. Responzívny e-shop zvyšuje vaše šance na úspech a spokojnosť zákazníkov.

Sledujte proces objednávky

Pri návšteve konkurenčných e-shopov venujte pozornosť nákupnému procesu. Prejdite celým procesom objednávky produktu alebo služby. Robte si poznámky o pozitívach a negatívach a snažte sa všímať si detaily.

Pri analýze e-shopu sa môžete pýtať otázky:

  • Koľko krokov má objednávka?
  • Ako funguje košík?
  • Aké je užívateľské rozhranie?
  • Je e-shop intuitívny?

Vyskúšať môžete tzv. mystery shopping, keď si od konkurencie objednáte produkty a otestujete celý priebeh objednania produktu. Budete tak môcť porovnať kvalitu služieb vašej konkurencie s tou svojou.

Zabezpečte zákaznícky servis

Dobrý zákaznícky servis je kľúčový pre každé podnikanie. Niektoré časti môžete zjednodušiť – na e-shope môžete pripraviť stránku s najčastejšími otázkami, aby ste zákazníkovi uľahčili a urýchlili vyriešenie jeho problému. Nezabudnite na e-shope uviesť viditeľné telefónne číslo, e-mailový kontakt alebo formulár, cez ktorý vás zákazníci budú môcť kontaktovať.

Pri expandovaní na zahraničné trhy zabezpečte na komunikáciu so zákazníkmi native speakera, teda rodeného hovoriaceho, ktorý bude môcť hladko vyriešiť všetky priania vašich zákazníkov.

Zhrnutie

Známa replika z legendárneho Krstného otca hovorí: Priateľov si drž blízko, nepriateľov ešte bližšie. Súperov sa neoplatí podceňovať. Len vtedy, keď dobre poznáte svoju konkurenciu a jej nástroje podnikania, môžete zúročiť svoje výhody na trhu a ponúknuť zákazníkom služby a produkty, aké nemá nikto v okolí. A keďže aj v podnikaní nie je dôležitý iba samotný cieľ, ale aj cesta, ktorou sa k nemu dostanete, v ďalšej časti seriálu si ozrejmíme tipy, ktoré vám pomôžu s logistikou pri expandovaní na zahraničné trhy.

.