Premýšľate nad tým, že so svojím e-shopom vstúpite na nový trh? Tieto tipy na podnikanie v novom seriáli o expandovaní na zahraničné trhy vám pomôžu rozšíriť vaše podnikanie.

Rast je pre úspech nevyhnutný. Medzi možnosti, ako rozšíriť svoje podnikanie, patrí napríklad uvedenie nových produktov a služieb, oslovenie nového publika alebo vstúpenie na nový trh. Slovenský trh je s počtom okolo 5,5 milióna obyvateľov malý, a preto mnohé slovenské spoločnosti vnímajú expanziu do zahraničia ako prirodzený krok.

Pre mnohé firmy znamená expanzia na zahraničné trhy risk i prínos. Ako úspešne rozšíriť pôsobenie svojej spoločnosti?

Vyberte si trh

Slovenskí internetoví predajcovia často vstúpia najprv na český trh. Pre slovenské spoločnosti je Česko príťažlivou krajinou na podnikanie vzhľadom na spoločnú históriu našich krajín, podobnú kultúru a podnikateľské prostredie, minimálnu jazykovú bariéru a vyššiu populáciu oproti Slovenskej republike. Navyše, ani pre Slovákov nepredstavuje problém nakupovať v českých e-shopoch a naopak.

Pre slovenské firmy je však lákavá aj stredná a východná Európa. Ďalšími obľúbenými krajinami na expandovanie v roku 2020 sú i Maďarsko, Ukrajina, Rumunsko alebo Bulharsko. Logistické spoločnosti ľahko doručia vaše produkty zo Slovenska na zahraničné trhy.

Vedeli ste, že?

S logistickou spoločnosťou GLS môžete napríklad svoje produkty doručiť až do 40 krajín.

Spravte si prieskum trhu

Ešte pred tým, než investujete prvé financie do expanzie, spravte si prieskum. Vďaka dôkladnému prieskumu sa vyvarujete zbytočných chýb a nastavíte svoju expanznú stratégiu správne už od začiatku. S jednoduchým prieskumom vám pomôžu internetové vyhľadávače alebo môžete spolupracovať s agentúrou, ktorá vám vypracuje dôkladnú analýzu trhu.

Na preverenie trhu môžete využiť napríklad nástroj Google Market Finder. Ten vám pomôže identifikovať najvhodnejší trh pre vaše produkty alebo služby, naplánovať vstup na trh a osloviť nových zákazníkov pomocou Google Ads.

Informujte sa o segmente a konkurencii

Zamerajte sa v danej krajine na segment, v ktorom podnikáte. Zaujímajte sa o objem predaja vášho segmentu, či už sú to mobilné telefóny, obuv, alebo kozmetika. Informujte sa, či nie je trh v oblasti, ktorá predstavuje vašu sféru záujmu, presýtený. Zistite, aká je konkurencia na danom trhu vo vašom segmente, a získajte informácie o jej histórii. Zamyslite sa nad tým, ako váš produkt prijme nový trh – čím je váš produkt odlišný, výrazný alebo inovatívny oproti konkurenčným produktom.

Spoznajte demografiu danej krajiny, ktorá vám dokreslí charakteristiku tejto krajiny, ako je veľkosť populácie, vek, pohlavie a podobne. Nezabúdajte ani na psychografiu vašej cieľovej skupiny, teda na životný štýl vašich zákazníkov. Aké majú postoje, hodnoty či záujmy? Zahrňte to do svojho prieskumu.

Spoznajte svoju klientelu a jej nákupné správanie

Spravte si prieskum, ako domáci v danej krajine nakupujú. Využívajú radi platbu kartou alebo, naopak, platia na dobierku? Ktoré služby očakávajú od e-shopov? Pripravte sa vopred a myslite na to, že nákupné správanie, ktoré je bežné u Slovákov, môže byť na zahraničnom trhu odlišné – napríklad zatiaľ čo Slováci najviac vyhľadávajú cez Google, Česi uprednostňujú Seznam.

Vaša cieľová skupina sa na odlišných trhoch môže líšiť. Zistite, či váš produkt na danom trhu už existuje a či oň majú ľudia záujem. Pomocou analýzy trhu zistite, akí ľudia nakupujú na danom trhu podobný produkt alebo službu, a vypracujte si profily zástupcov vašej cieľovej skupiny (tzv. persóny). Okrem toho sa presvedčte, či sú zákazníci danej krajiny otvorení voči nákupu od zahraničných obchodníkov.

Preverte zákony danej krajiny

Pred vstupom na nový trh sa informujte o zákonoch v danej krajine. Presvedčte sa napríklad, či vaše produkty a služby nebudú v rozpore so zákonom, prípadne či zákon danej krajiny nemá špecifické požiadavky.

Podnikanie v Európskej únii vám môže priniesť určité výhody, ako napríklad voľný pohyb tovarov a služieb. Pri expanzii mimo Európskej únie si vopred zistite, ako bude prebiehať obchodovanie s týmito krajinami. Poraďte sa s externými poradcami, ktorí vás prevedú zákonmi krajiny, do ktorej chcete expandovať.

Pripravte si marketingovú stratégiu

Pred vstupom na nový trh si dôkladne pripravte marketingovú stratégiu. So správnym nastavením stratégie vám môže pomôcť country manažér, ktorý bude poznať výhody i úskalia daného trhu. Zadefinujte si miesto svojej značky na novom trhu (tzv. pozicioning) a zodpovedajte si hlavné otázky svojej značky, ako sú vaše firemné hodnoty či vaša filozofia. V rámci expanznej stratégie si vypracujte krátkodobé a dlhodobé ciele.

Zhrnutie

Rozšírenie vášho e-shopu do iných krajín prináša mnoho príležitostí. Avšak šance sa môže chopiť len ten, kto je dobre pripravený. Keď si vyberiete potenciálne vhodný trh a dokonale si zmapujete jeho prostredie, zákazníkov i tamojšie zákony, na základe ktorých si vypracujete dôkladnú expanznú stratégiu, čakajú vás ďalšie dôležité kroky. V ďalších častiach seriálu o expandovaní na zahraničné trhy sa pozrieme na konkurenciu, zákaznícky servis a logistiku.

.