Stará podnikateľská múdrosť hovorí, že každá kríza v sebe skrýva obrovské príležitosti. Dovolíme si tvrdiť, že tá, ktorej čelíme aktuálne, nie je výnimkou. Pochopiteľne, zaskočila väčšinu podnikateľov aj bežných občanov, no tí šikovnejší ju využili a rýchlo sa dokázali adaptovať prostredníctvom rôznych online platforiem. Veríme, že do tejto skupiny patríte tiež.

Čas na digitálnu transformáciu

Digitalizácia a prispôsobenie sa online trendom 21. storočia sú niečo, čo sa v mnohých firmách dlho odkladalo. Biznis fungoval a vynášal, tak prečo venovať energiu niečomu, čo nehorí a zatiaľ ani neznamená istý úspech?

Zatvorené obchody a gastroprevádzky, vyľudnené kancelárie a minimálna osobná interakcia sa však stali spúšťačmi urýchleného prechodu do online sveta. A tak aj tie „pomalšie“ tímy objavili videokonferenčné hovory v nevyhnutnom množstve, home office, cloud a podobné vymoženosti. Ako však zareagovať na krízu nielen interne, ale aj komunikačne smerom k svojim zákazníkom?

Buďte tam, kde je ich pozornosť

Akokoľvek sa v časoch pred koronou čoraz viac skloňoval digitálny minimalizmus a znižovanie času stráveného pred obrazovkami, víťazom týchto mesiacov sa nakoniec stali aj tak displeje. Či už ide o smartfóny, alebo o počítače, ľudia jednoducho trávia viac času online. Facebook ako najväčšia sociálna sieť hlási nárast používania niektorých aplikácií až v desiatkach percent. Netflix za prvý štvrťrok získal až 16 miliónov predplatiteľov, čo je najviac v jeho histórii – a „ďakovať“ za to môže práve koronavírusu.

Neexistuje teda racionálny dôvod, prečo by ste nemali smerovať svoje komunikačné snahy práve tam, kde vaši potenciálni zákazníci trávia najviac času. Poďme si povedať, ako na to.

Prihovorte sa im

Určite ste si všimli, že ako konzumenti máte dnes na internete k dispozícii obrovský výber obsahu. A tvoria ho práve značky aj jednotlivci, ktorí pochopili, že je vhodný čas využiť silu technológií a neobmedzených dát. Skúste aj vy vymyslieť pre svoju komunitu sledovateľov zaujímavý live stream na sociálnych sieťach, videorozhovor alebo si trúfnite na vytvorenie vlastného webinára či online konferencie s odborníkmi z vašej brandže o aktuálnej situácii. Všetko záleží na zameraní vášho podnikania, no ľudský kontakt, aj keď oddelený obrazovkami, je v tomto období veľmi vzácny a dokáže posilniť vzťah zákazníkov k vašej značke.

Mnoho z vás určite pravidelne posiela newsletter svojej databáze kontaktov cez služby ako Mailchimp alebo Ecomail. Napriek tomu, že pri e-commerce biznise ide o veľmi účinný nástroj, máme pre vás dôležité upozornenie. Vyhnite sa e-mailom s odkazom ako „spolu to zvládneme“ alebo „myslíme na vás v ťažkých časoch“. Pôsobí to pateticky až vypočítavo a uchýlilo sa k tomu až priveľa firiem. Zamyslite sa nad tým, ako môžete cez e-mail odovzdať skutočnú hodnotu, špeciálnu ponuku alebo spropagovať už spomínaný nový obsah.

Počuli ste už o podcastoch?

Ak nie, s premýšľaním dlho neotáľajte. Je možné, že podcasty nebudú pre vašu firmu efektívne, no rozhodne stoja za to, aby dostali vo vašom komunikačnom mixe priestor. Roky 2019 a 2020 u nás patria podcastom a pribúdajú na pravidelnej báze. Tvoria ich firmy, médiá, celebrity, ale aj nezávislí jednotlivci. Veľkou výhodou podcastov je, že ide o formát, ktorý je nenáročný na produkciu, distribúciu aj konzumáciu.

Nebudete potrebovať žiadnu veľkú investíciu – v závislosti od formátu, ktorý si zvolíte, vám bude stačiť pár desiatok alebo stoviek eur. Potrebovať budete mikrofóny a s nimi spojenú techniku, hosting (napr. službu Anchor, ktorá je zadarmo) a tiež niekoho, kto vám zo začiatku pomôže s vizuálnou aj zvukovou stránkou. Uvedomte si, že ešte stále môžete s podcastom začať a byť súčasťou prvej vlny tvorcov obsahu, ktorý bude u nás ešte dlho rásť.

Zjednodušte im nákupný proces

Online nákupy zažívajú zlaté časy. Izolácia a dobrovoľná karanténa v spojení so zatvorením prevádzok spôsobili, že nákupné správanie ľudí sa presunulo na internet – a my hovoríme: „Konečne!“ Kto bol pripravený a svoje e-commerce podnikanie mal podchytené, ten mal teraz omnoho menej vrások. Prechod rôznych firiem na e-commerce však môže posilniť aj konkurenčné prostredie, preto bude treba o zákazníkov bojovať. Neodporúčame však bojovať cenou, ale skôr celkovým nákupným zážitkom.

Dostaňte ľudí do svojho e-shopu a dajte im možnosť nakúpiť rýchlo a pohodlne bez zbytočných prekážok. Ak nákup nezrealizujú, cieľte na nich reklamu cez remarketing, aby sa k vám vrátili. Nezabudnite na svoju prítomnosť na cenových porovnávačoch, ako je Heureka. Práve tu vzniká veľmi veľa nákupných rozhodnutí, keďže zákazník si môže porovnať viacero ponúk na jednom mieste a po prekliknutí práve do vášho e-shopu je už jednoduchšie docieliť želanú konverziu.

Chápeme, že zažívame bezprecedentné časy, ktoré môžu byť náročné, no prajeme vám, aby ste sa čo najsilnejšie chopili príležitostí, ktoré so sebou prinášajú. Budeme vám intenzívne držať palce.

.