Pýtate sa niekedy, kam sa posunie svet biznis o niekoľko rokov? Aký dopad to bude mať práve na vaše podnikanie? Prognóz a trendov je veľa, skloňujú sa často a stále k nim tiež pribúdajú ďalšie. Rozhodli sme sa pre vás zhrnúť tri témy, ktorým by ste mali venovať pozornosť, aby ste zabezpečili, že vlastnú firmu budete môcť riadiť aj o niekoľko rokov.

Automatizácia a umelá inteligencia

Nalejme si čistého vína. Niektoré pracovné pozície sa začínajú stávať prežitkom. Dlhodobo sa hovorí o zániku mnohých pozícií, ktoré nahradia robotické riešenia. Najväčší e-commerce subjekt na svete, Amazon, už niekoľko rokov prevádzkuje sklady, ktoré obsluhujú robotické stroje. Dôvod je jednoduchý – efektivita. Robot je rýchlejší, presnejší a na svoj pohyb potrebuje menej miesta ako človek. Ľudia pracujú iba na začiatku a úplnom konci procesu. Rozdeľujú privezený tovar a na konci ho balia.

roboti-v-sklade-amazonu
Roboti v sklade Amazonu (Zdroj: Industryweek.com)

Nielen skladové hospodárstvo, ale aj zákaznícky servis dokáže byť do vysokej miery automatizovaný. Otázky, dopyty a sťažnosti, ktoré predajcovia dostávajú, sa často opakujú a pomerne jednoducho sa dajú rozdeliť do niekoľkých kategórií. Vďaka umelej inteligencii ich dokáže software vyhodnotiť, poslať okamžitú personalizovanú odpoveď, vypracovať report a postarať sa o reklamáciu či preposlanie sťažnosti na kompetentnú osobu.

Zamestnávanie mileniálov

Ľudia v produktívnom veku, teda aj vaši zamestnanci, sú inými osobnosťami ako pred desiatimi rokmi. Dnes sa často hovorí o mileniáloch, generáciách Y alebo Z. Ak nie sú súčasťou vášho tímu dnes, nepochybne nimi budú o pár rokov. Ste na to pripravení? Títo ľudia majú úplne iné nároky a očakávania. Pri stále klesajúcej nezamestnanosti si môžu prácu vyberať a dávno nie je hlavným faktorom mzda.

zamestnavanie-milenialov

Mladí dnes hľadajú najmä možnosť sebarealizácie, dostatok slobody, prihliadajú na vízie firmy, s ktorými sa musia stotožniť, záleží im na pracovnom prostredí. Káva zadarmo je benefit, ktorý už dávno nestačí. Ambiciózni a aktívni ľudia sa chcú vzdelávať, žiť zdravšie, to všetko ideálne na váš účet alebo aspoň s vaším prispením.

Medzi najčastejšie benefity u nás aj vo svete patrí flexibilný pracovný čas, viac dní dovolenky, raňajky na pracovisku zadarmo, oddychové zóny vo firme, notebook alebo mobil aj na súkromné účely, permanentky do fitness centra, príspevky na sporenie alebo pravidelné firemné akcie.

google-oddychova-miestnost
Medzi najznámejšie relax zóny patrí tá v hlavnom sídle spoločnosti Google v Kalifornii. Zamestnanci majú k dispozícii dokonca aj tobogán a šmykľávky. (Zdroj: networkworld.com)

Nemusí sa vám to páčiť, no ak nechcete svoje podnikanie viesť formou „one man show“, budete musieť pracovať na tom, aby ste patrili k tým atraktívnejším zamestnávateľom.

Spoločenská zodpovednosť

Téma spoločensky zodpovedného podnikania rozhodne nie je novinkou. Avšak nikdy doteraz nebola tak horúcou témou ako dnes. Triedia vaši zamestnanci odpad? Super. Podporujete komunitu vo vašom meste? Výborne. Prispievate neziskovým organizáciám? Dobrá práca. Podnikať zodpovedne voči spoločnosti je dnes nutnosťou. Či už z pohľadu potenciálnych zamestnancov, alebo zákazníkov. V silne konkurenčnom prostredí sa už nebojuje cenou, ale tým, čo firmy robia navyše.

Ako príklad môžu slúžiť rôzne nadácie, ktoré si vytvárajú veľké firmy pre svoje CSR (corporate social responsibility) projekty, ale aj menšie gestá, ako robí kníhkupectvo Martinus, kde môžete každú objednávku online zaokrúhliť a prispieť tak konkrétnej charitatívnej organizácii.

csr-marketing-priklad
Príkladom je aj americký výrobca obuvi Juntos, ktorý za každý predaný pár topánok venuje školský batoh plný školských pomôcok jednému ekvádorskemu dieťaťu zo sociálne slabšej rodiny, aby mohlo chodiť plnohodnotne do školy. Podporili už viac, ako 400 detí. (Zdroj: indiegogo.com)

Všetko, čo sme spomenuli v predchádzajúcich riadkoch, si vyžaduje určité investície. Kto sa však chce v biznise udržať dlhodobo, musí do svojho podnikania investovať. Svet je dnes veľmi citlivý na to, koho podporuje, od koho nakúpi, komu dá svoje ťažko zarobené peniaze. Vidina rýchleho zisku sa v drvivej väčšine prípadov ukázala ako krátkozraká. Investovať však do ľudí, do imidžu firmy, do technológií, to všetko môže prispieť k tomu, že vaše podnikanie bude udržateľné a prosperujúce aj v ďalších rokoch.