Podnikanie v zahraničí alebo expanzia podniku do zahraničia je záležitosť, ktorá sa pre slovenského podnikateľa stala so vstupom do Európskej únie aj atraktívnou aj reálnou. Nie je to však len o schopnosti dorozumieť sa a mať preložené predajné dokumenty do cudzieho jazyka.

1. Podnikanie v členských štátoch EÚ vo všeobecnosti a v skratke

So slovenskou živnosťou alebo s.r.o. sa uživíte aj v Európskej únií, ale iba dočasne či príležitostne. Znamená to, že doba, počas ktorej podnikáte v zahraničí, nepresiahne dokopy viac ako 6 mesiacov v jednom kalendárnom roku. Napríklad, ste oprávnení robiť v zahraničí kurzy, ale nie otvoriť si školiace centrum. Najjednoduchšie to je v Českej republike. Nepotrebujete žiadne dodatočné povolenia. Ako to je s ostatnými krajinami sa dozviete v JKM – jednotnom kontaktnom mieste.

Zdroj: podnikajte.sk

2. Susedná krajina neznamená úspech

Mnohí si povedia, že podobné jazyky a mentalita im zaručia úspech. Nie je to pravda. Predovšetkým rozdiely v spotrebiteľskom správaní sú medzi Čechmi a Slovákmi najciteľnejšie a pre podnikateľov najdôležitejšie. Čech si viac potrpí na korektnú komunikáciu a častejšie sa zapája do online aktivít značiek. Slovák si viac vyhľadáva informácie o značkách na internete a viac ich na sociálnych sieťach komentuje. Na Ukrajine môžete naraziť na menej vyvinutú podnikateľskú kultúru a nekalé praktiky.

Zdroj: strategie.hnonline.sk

3. Legislatíva a situácia v krajine

Legislatíva v krajinách EÚ sa stále líši. Niektoré vyhlásenia, ako napríklad GDPR, sú všade rovnaké, ale daňové, obchodné a iné podmienky musíte upraviť. Ďalej zvážte aj spotrebiteľské správanie a ako ho legislatíva ovplyvňuje. V Rakúsku napríklad nenakúpite v nedeľu. Na Slovensku je to iba počas kresťanských a štátnych sviatkov.

gdpr law zakon ochrana osobnych udajov laptop na drevennom dreve drevo stole stol zapisnik notes pero

zdroj: pixabay.com

4. Vyberte si krajinu podľa benefitov

Pri zvažovaní expanzie si poriadne pozrite benefity, ktoré krajiny ponúkajú novým podnikateľom. Keď si tam založíte živnosť, čaká vás byrokratické a daňové peklo, alebo radosť podnikať? Sú krajiny EÚ, v ktorých ako nový podnikateľ (musíte si tam založiť živnosť alebo s.r.o.) máte prístup k bezúročnej pôžičke a daňovej úľave. Len pre zaujímavosť, najnižšie dane z príjmu právnických osôb v Európe sú v Bulharsku, Rumunsku, Írsku, Lichtenštajnsku či Švajčiarsku.

Zdroj: tradingeconomics.com

5. Kúpna sila občanov zahraničných štátov

Pred otvorením pobočky alebo rozšírením služieb si overte hodnotu Skutočnej individuálnej spotreby (AIC) obyvateľov. AIC je ukazovateľom materiálneho zabezpečenia obyvateľov, teda ako dobre si žijú po materiálnej stránke. Minulý rok boli v tomto meradle na tom najlepšie Luxemburčania, Nemci, Rakúšania, Dáni, Belgičania, alebo Fíni. Podobne ako Slováci boli na tom Malťania, Slovinci, Gréci či Estónci.

Zdroj: banky.sk

6.Podpora

Nezabudnite na zákaznícky servis. Aj na Slovensku aj v iných štátoch je dnes pre zákazníka štandardné vybaviť svoje požiadavky cez Facebook, Instagram alebo v prípade niektorých krajín aj na Twitteri. Bonusom by mohla byť medzinárodná telefonická linka, Skype alebo live chat na web stránke. Sú to investície, vďaka ktorým vyriešite komplikácie na diaľku a pohodlne.

social media mobil iphone smartphone phone telefon na klavesnici biele pozadie

zdroj: pixabay.com

7. Spotrebiteľské návyky a správanie, ktorým sa musíte prispôsobiť

Napríklad, južné krajiny sú známe nižšou produktivitou. Balkánske krajiny majú horšie rozvinuté podmienky pre biznis ako západné krajiny. Spomeňme Starbucks. Tejto medzinárodnej sieti kaviarní trvalo 47 rokov, kým otvorili prvú kaviareň v Taliansku. Dodnes sú tam iba dve. Taliani svoju kávu ctia tak veľmi, že za žiadnych okolností neprepadnú konzumnému trendu. Aj pre Starbucks je riziko otvárať prevádzky tam, kde im to kultúra nedovolí. A toto musí zvážiť každý podnikateľ.

8. Ako robiť marketing v cudzích krajinách

Iný kraj, iný mrav. Toto platí dvakrát pri marketingu. Vnímanie reklamy a akcií sa za hranicou radikálne mení. Pripravte sa na iný druh propagácie. Niekde funguje percentuálna zľava a inde akcia 2+1. Taktiež sa budú líšiť obľúbené produkty. Ak doma predáte tísic kusov produktu A, za hranicami to môže byť produkt B. Pripravte sa na rôzne scenáre.

Zdroj: medialne.etrend.sk

9. Predávanie do cudzích krajín cez e-shop

V prípade, že máte e-shop, alebo nad ním uvažujete, máme pre vás dobrú správu. V roku 2017 sa miera dôvery spotrebiteľov v cezhraničný nákup v EÚ cez internet zvýšila oproti roku 2016 zvýšila o 12%. Podmienky pre expanziu do zahraničia sú prajné. Musíte si však dávať pozor na to, aby váš e-shop spĺňal pravidlá cudzej krajiny.

Zdroj: europa.eu

10. Ako si vybrať krajinu pre expanziu a nespraviť omyl

Najdôležitejšie je spraviť si hĺbkový prieskum trhu. Veľké firmy si na toto najímajú konzultantov, ale vďaka internetu si aj menší či stredný podnikateľ vie spraviť obraz o jednotlivých krajinách. Na Slovensku funguje Podnikateľská aliancia Slovenska, ktorá tvorí prieskumy a analýzy určené práve pre tieto prípady. Jedným z nich je Superindex PAS. Nájdete v ňom hodnotenie podnikateľského prostredia v krajinách sveta a porovnanie so Slovenskom.

Zdroj: www.alianciapas.sk

Ilustračný obrázok: pixabay.com

.