Svet technológií je neuveriteľne dynamický a stále prináša niečo nové. Digitálna transformácia firiem udáva tempo v konkurenčnom boji a len firmy, ktoré dokážu naskočiť na nové trendy, sa udržia v hre o úspech. Aby vám neušlo to podstatné, dávame do pozornosti dve momentálne najrozšírenejšie technológie, vďaka ktorým môžete posunúť svoj biznis smerom vhodného odlíšenia sa od vašich konkurentov.

Chatboti

Chatbot už dávno nie je prevratnou novinkou. Už niekoľko rokov má ambíciu zjednodušiť život vám aj vašim zákazníkom. Možno aj vy máte vo svojom e-shope implementované chatovacie okienko, ktoré sa objaví zákazníkovi pri prezeraní produktov a chce mu poradiť. Zvyčajne funguje tak, že vám správa návštevníka webu pristane v e-mailoch a vy odpíšete hneď, ako to bude možné.

V „tvrdom“ svete e-commerce však rozhoduje každá sekunda, ktorú musí odosielateľ tráviť čakaním na odpoveď. Ak ju nedostane takmer okamžite, veľmi pravdepodobne zavrie stránku a odchádza ku konkurencii. Práve tento faktor bol zásadným pre úspech chatbotov. Zákazník sa rýchlo dozvie, čo potrebuje a vy tak, okrem ušetrenia svojho času a energie, zvyšujete aj šancu na želanú konverziu – nákup. Chatbot dokáže zákazníka informovať o dostupnosti tovaru, stave objednávky, o cenách či spôsobe dopravy. Teoreticky však zvládne odpovedať na čokoľvek, na čo je naprogramovaný, no to tiež vyžaduje obrovskú databázu informácií, z ktorých čerpá.

chatbot-ilustracia-komunikacia-so-zakaznikom-robot-a-clovek-automaticke-spravy-cetovacie-okno
(Zdroj: blog.markgrowth.com)

Rozšíreniu botov, a tým aj zníženiu nákladov na ich vývoj, výrazne pomohla popularita sociálnych sietí. Cez Facebook Messenger si základného chatbota vie „vyklikať“ aj mierne pokročilý používateľ. Samozrejme, ak by sme hovorili o chatbotovi postavenom na umelej inteligencii, to už je náročnejšie technicky aj finančne.

V praxi sa stretávame s dvoma základnými druhmi takýchto virtuálnych asistentov. Ten jednoduchší vie zodpovedať vopred definované otázky a rozhovor s ním sa dá viesť iba veľmi „po povrchu“. Postačí však napríklad na získanie základných informácii o objednávke či produkte alebo na rýchle vytvorenie objednávky. New York Times vytvoril chatbota, ktorý pred americkými prezidentskými voľbami posielal záujemcom prognózy výsledkov volieb.

Slovenská spoločnosť WebSupport napríklad používala chatbota, cez ktorého si viete zakúpiť doménu a dokonca s ním zjednávať jej cenu.

chatbot-websupport-overbot
Chatbot Websupportu – Overbot

Zložitejším typom sú potom chatboti, ktorí vďaka umelej inteligencii vedia viesť plnohodnotný rozhovor, rozpoznať tému, učiť sa a sami sa zdokonaľovať v konverzácii. Tu však stále technológia nie je dokonalá a často sa stretávame s chybami, ktoré takýto boti robia. Predsalen, dokonalá umelá inteligencia je zatiaľ stále hudbou budúcnosti.

Rozšírená realita

O virtuálnej realite ste už určite počuli, možno aj z rôznych sci-fi filmov. Poznáte však rozšírenú realitu, ktorá už dlhšie nad tou virtuálnou víťazí? Ide o kombináciu údajov z fyzického sveta a nadstavby vytvorenej pomocou digitálnych nástrojov. Mnohé výskumy tvrdia, že rozšírená realita bude dôkladne meniť formu obchodu. V blízkych rokoch budú užívatelia schopní napríklad vyskúšať si oblečenie bez toho, aby ho skutočne nosili.

rozsirena-realita-priklad-mobilna-aplikacia
Značka Mothercare využila rozšírenú realitu pri tvorbe produktového katalógu. Mobilná aplikácia zachytáva obraz stránky katalógu a vytvára ilúziu, že obrázky z katalógu “ožili”. (Zdroj: youtube.com)

Na všetko stačí len mobilná aplikácia v smartfóne, vďaka čomu je jej používanie oveľa jednoduchšie a prirodzenejšie. Rozšírenú realitu využíva stále viac ľudí a  firiem. Možno si pamätáte obrovský úspech hry Pokémon GO, ktorá do reálneho sveta priniesla Pokémonov, ktorých ste mohli nájsť na miestach, ktoré poznáte vo svojom okolí.

Presne pred rokom IKEA rozvírila vody aplikáciou IKEA place, ktorá uľahčuje nakupovanie. Aplikácia využíva rozšírenú realitu a vďaka telefónu si môžete rozvrhnúť nábytok u seba doma skôr, ako ho kúpite. Budete si tak 100% istí, či sa vám vysnívané žlté kreslo skutočne hodí do obývačky.

Tento článok je dôkazom toho, že budúcnosť je už tu. Je len na samotných firmách, či chcú s dobou držať krok, alebo sa bezpečne skrývať vo svojej podnikateľskej bubline, ktorá sa však bez inovácií veľmi pravdepodobne stratí v minulosti.