Rodiaci sa e-commerce na Slovensku bol pre logistické firmy v čase celosvetovej finančnej krízy pred desiatimi rokmi jedným z mála rastúcich segmentov, ktorý si žiadal nové skladové priestory. Píše sa rok 2018 a situácia sa mierne obrátila.

E-shopy ako celok stále vykazujú dvojciferný rast aj vďaka tomu, že sú hnané inováciami v logistickom reťazci a snahou o vyhovenie zákazníkovi, či už vyššou rýchlosťou, presnosťou a flexibilnosťou dodávok, alebo aj dôslednou prácou s vráteným tovarom.

Buďte flexibilný a prispôsobte sa potrebám zákazníkov

Vo svojich počiatkoch boli e-shopy pre svojich klientov nehmotným subjektom a prvým fyzickým kontaktom zákazníka s e-shopom bolo až prevzatie tovaru. Postupne si zákazníci vyžiadali, aby boli e-shopy prítomné fyzicky – v kamenných predajniach. Neskôr pribúdali aj iné predajné kanály (multi-channel distribúcia) a najnovším trendom je omni-channel distribúcia, čo znamená nákup využívajúci viaceré kanály prakticky bez obmedzení.

Môže to vyzerať aj takto: Na ceste domov klient e-shopu uvidí na svojom mobile reklamu na nový model jeho obľúbených tenisiek. Páčia sa mu, a keď príde domov, prejde na stránku e-shopu a kúpi si ich online. Odber si naplánuje do najbližšieho obchodu, v ktorom vidí, že ich majú na sklade. Hneď po jeho príchode do obchodu predajca rozpozná, o koho ide, a dokáže s ním komunikovať veľmi osobne, zohľadňujúc jeho špecifické preferencie. Klient sa v obchode ešte porozhliadne a rozhodne sa vyskúšať si zimnú bundu.

 

Grafické znázornenie vzťahov v omni-channel
Grafické znázornenie vzťahov v omni-channel

(Zdroj, http://wbj.pl)

Nemajú však jeho veľkosť, preto mu predajca navrhne rýchlu dodávku do výdajne balíkov na parkovisku v obchodnom centre, v ktorom zvyčajne nakupuje. Podvečer dostane e-mail, že jeho bunda je doručená. Po vyskúšaní mu bunda nesedí a rozhodne sa ju vrátiť, čo vie spraviť pomerne rýchlo a priamo na mieste. Napriek tomu, že nakoniec nenakúpil, je spokojný s prístupom e-shopu a ochotný nakupovať znovu.

Čím si ho e-shop získal? Zákazník sa v jeho systéme môže pohybovať medzi distribučnými kanálmi tak, ako práve potrebuje, a žiadať veľmi rýchlu dodávku tovaru čo najbližšie k svojmu bydlisku.

Spolupráca s partnermi je kľúčom k úspechu

Oproti predchádzajúcemu trendu multi-channel už teda nestačí mať niekoľko výkonných distribučných kanálov – je dôležité, aby boli ochotné sa navzájom podporovať a spolupracovali v prospech zákazníka. Ide tiež o spojenie B2B a B2C kanálov, ktoré sú zložité a komplexné a nemusia vyhovovať každému e-shopu.

pracovnici_v_logistickom_sklade_stoja_nad_krabicami

(Zdroj, https://www.shopify.com)

Omni-channel prístup je však systém, ktorý zákazníci preferujú, preto určite nie je zlé sa o jeho využití v podmienkach konkrétneho e-shopu poradiť s odborníkmi z veľkých logistických spoločností, prípadne aj iných e-shopov. Jednou z nadnárodných logistických spoločností je napríklad GLS, ktorá na Slovensku disponuje sieťou ParcelShopov a Balíkomatov, v ktorých sa dajú pohodlne odoslať aj vyzdvihnúť balíky. ParcelShopy, odberné miesta priamo v kamenných obchodoch blízko zákazníkov, ponúkajú príjemnú atmosféru a rady od obsluhy. Balíkomaty sú zas vhodnou a rýchlou alternatívou pre technicky zdatnejších, ktorým nerobí problém pre odoslanie balíka vyplniť údaje online a tiež vytlačiť prepravný štítok vo vlastnej réžii. Balíkomat je inteligentný stroj, ktorý na základe kódu umožní zákazníkovi vybrať si svoj balík alebo ho zanechať na odoslanie.

Výhodou je zvoliť skúsenú kuriérsku spoločnosť, ktorá disponuje takouto sieťou alternatívneho miesta doručenia po celej krajine. Takáto možnosť pozitívne vylepší služby, ktoré ponúkate svojim zákazníkom.

Myslite vo veľkom a využite váš potenciál

Omni-channel distribúcia je jednou z možností, ako získať konkurenčnú výhodu a rásť vzhľadom na to, aká je Slovensko malá krajina. Aby sa slovenské firmy rozvinuli, musia svoje výrobky a služby exportovať. To sa v posledných rokoch potvrdzuje aj v prípade e-shopov. Má to aj svoje opodstatnenie.

Ak je napríklad e-shop lokalizovaný na južnom Slovensku neďaleko maďarských hraníc, dáva zmysel ponúkať tovar aj maďarským zákazníkom. Nielen pre to, že je bližšie ku klientom v Maďarsku, ale aj preto, že viacerí zamestnanci e-shopu vedia po maďarsky, majú tam rodinné či kamarátske väzby a možno poznajú aspoň základné zákonitosti maďarského trhu.

Oplatí sa preveriť si, či je o niečo komplikovanejšia logistika skutočne neprekonateľnou prekážkou. Odporúčame vám nadviazať spoluprácu s nadnárodnou spoločnosťou, ktorá pôsobí vo viacerých krajinách, takže je aj vhodným partnerom na oboznámenie sa s možnosťami trhu v prípade vašej expanzie.

Ilustračný obrázok, https://www.eyerys.com

.