Kto nepozná značku Aston Martin inak ako výrobcu luxusných športiakov, mohol by veriť tomu, že sa s úspechom spája už od svojho vzniku. Pravda je však taká, že svoju pozíciu si musela britská automobilka skutočne vydobyť počas svojej viac ako storočnej histórie.

Sedemnásobný krach

V roku 1913 sa dvojica Robert Bamford a Lionel Martin rozhodla postaviť skonštruovať vlastné závodné auto. Poznali sa ako predajcovia áut Singer, na ktorých Martin súčasne závodne jazdil. Darilo sa mu najmä na závodoch do vrchu pri meste Aston Clinton. Takto vznikol názov Aston Martin, podľa preteku, ktorý budoval ich povesť, a pretekára, ktorý sa o to zodpovedne staral. Svoje prvé auto dokončili v roku 1915, kedy však prebiehala 1. svetová vojna a tak nebolo možné dostať ho do predaja.

aston-martin-vyroba-zavod-historia

Zdroj: http://www.astonmartinworks.com

Po vojne sa k svojmu projektu vrátili, no Bemford firmu opustil v roku 1920. Vojvoda Louis Zborowski do firmy investoval, podarilo sa mu značku dostať na Veľkú cenu Francúzska. Sám na autách aj jazdil, čo sa mu stalo aj osudným. Zomrel pri nehode v roku 1924, paradoxne za volantom Mercedesu. Bez jeho peňazí zrazu firma čelila prvému bankrotu.

Ďalší bankrot prišiel hneď o rok neskôr a počas 20. storočia sa scenár zopakoval ešte niekoľkokrát. Mohli za to 2. svetová vojna, ropná či finančná kríza.

Auto Agenta 007

Pôvodne predajca traktorov, David Brown, dal autám Aston Martin tvár, ktorú si držia dodnes a postaral sa o viac ako 20 ročnú úspešnú pretekársku sériu. Zaujímavé je, že automobilku kúpil v roku 1947 na inzerát v The Times.

aston-martin-james-bond-007

Zdroj: https://www.carpixel.net

Začiatkom 60. rokov bol Aston Martin na vrchole svojej vtedajšej slávy, no napriek tomu chceli producenti filmu Goldfinger o Jamesovi Bondovi získať autá značky Jaguar. Odmietnutie samotnou automobilkou sa nakoniec postaralo o dodnes trvajúcu popularitu Aston Martin. Začalo to modelom DB5 a dodnes sa autá predstavili v 12 filmov o britskom tajnom agentovi.

Nečakaný vstup na burzu

Ani product placement vo filmovom kasovom trháku opäť neuchránili firmu pred finančnými komplikáciami a niekoľkými krachmi. Aktuálne, taliansko-kuvajtsko-britské vedenie hovorí o 21. storočí ako o období, kedy je načase dokázať, že sa z minulosti poučili.

London-Stock-Exchange-burza-londyn

Zdroj: https://www.express.co.uk

 

Dnes má firma hodnotu na úrovni 4-5 miliárd libier a rozhodla sa obchodovať na londýnskej burze. Analytici sú skeptickí, no predstavitelia firmy veria, že dokážu naviazať na úspech Ferrari, ktoré na burzu vstúpilo v roku 2015 a odvtedy hodnotu svojich akcií zdvojnásobilo.

Čo si vziať z tohto dynamického príbehu? Na prvý pohľad je jasné, že podnikanie prináša mnoho úskalí, ktoré nie každý zvládne prekonať. Avšak kvalitný produkt, idea a vízie, s ktorými sa dokážu stotožniť investori aj zákazníci, dokážu prežiť aj storočia.

Iustračný obrázok: https://www.supercars.net