Romana Ljubasová po dovolenke v Thajsku zavesila na klinec právnickú kariéru a s jasnou víziou sa pustila do vlastného podnikania s kolagénom. Dnes je Inca Collagen na trhu päť rokov a obľúbili si ho zákazníci nielen na Slovensku a v Česku, ale aj v okolitých krajinách. Medzi pravidelných používateľov kolagénu patrí i mnoho známych slovenských osobností. Ako sa podniká v segmente zdravia a krásy, prečo nebolo možné kolagén doviezť z Thajska a ako Inca Collagenu pomáha influencer marketing? Odpovedala nám zakladateľka Inca Collagenu Romana Ljubasová.

Inca Collagen je na Slovensku už štyri roky. Aké boli začiatky vášho podnikania?

Príbeh Inca Collagenu vznikol spontánne na dovolenke. Som blondína, mám svetlejšiu pokožku a ako to väčšinou na dovolenkách býva, občas sa spálenej pokožke nevyhneme. Moje kroky teda viedli do lekárne, v ktorej mi odporučili kolagénový prípravok pre moju slnkom podráždenú pokožku. Som bývalá zdravotná sestra, a tak som vedela o dôležitosti kolagénu pre ľudské telo. Kým si myslíte, že ho nepotrebujete, tak je všetko v poriadku. A až keď prídete na nejaký nedostatok, nedajbože zranenie, začnete si uvedomovať a zisťovať, čo vám pomôže. Vtedy vo mne skrsla myšlienka vytvoriť niečo, čo bude skutočne pomáhať. A tak už päť rokov je Inca Collagen odpoveďou na mnoho estetických, ale aj zdravotných problémov. Cesta k vzniku prvej krabičky však nebola jednoduchá. Presedlala som z právnickej kariéry a vrátila sa k zdravotníctvu a pomoci ľuďom. Verte či nie, v danej chvíli sa pre mňa kruh uzavrel a našla som zmysel a radosť v pomoci ľuďom prostredníctvom Inca Collagenu. Nezaobišlo sa to bez skeptických komentárov od rodiny a príbuzných, ktorí nedokázali pochopiť, prečo odchádzam zo zabehnutého biznisu a začínam loviť v neznámych vodách, prečo začínam budovať niečo nové v podstate od nuly. Avšak túžba vytvoriť niečo, svoj vlastný produkt ma hnala vpred a po pár mesiacoch začala táto túžba prinášať želané ovocie. Iróniou je, že moji najbližší boli prvými, ktorí mali možnosť kolagén vyskúšať. A teraz? Oceňujú jeho účinky a nevedia bez neho fungovať.

Nápad podnikať s kolagénom ste dostali na dovolenke v Thajsku. Keď ste sa ho však odtiaľ snažili doviezť, nebolo to legislatívne možné. Prečo?

Európska únia dovoz kolagénu z Thajska nikdy nepovolí. Chýbala na to legislatíva a nešlo to obísť. Bolo to niekoľko najťažších nocí v mojom živote, keď som premýšľala nad tým, či projekt vzdať alebo existuje aj iná cesta. Bolo ťažké rozpoznať, či som v slepej uličke alebo na dôležitej križovatke. Riešenie som našla medzi svojimi klientmi z práva. Jeden z nich mi dohovoril stretnutie, ktoré nejde vyvážiť ani zlatom. Dostala som 10 minút času a všetko to na človeka, ktorý sedel oproti mne, vysypala. Predstavte si váženého podnikateľa, majiteľa továrne, ktorému tam nabehne blondína a spustí: „Viete, ja chcem vyrábať kolagén pod svojou značkou a zmeniť svet.“ Jeho jediná reakcia bola: „Vy ma bavíte.“ Nevedela som však, či to myslí sarkasticky alebo či som ho svojím „snílkovstvom“ predsa len nakazila.

Romana Ljubasová, zakladateľka a majiteľka Inca Collagenu. Zdroj: Inca Collagen

Aké legislatívne činnosti musíte vybavovať, aby ste mohli priniesť kolagén na slovenský a český trh? Nastali v priebehu rokov legislatívne zmeny, ktorým ste sa museli prispôsobiť?

Legislatíva je vlastne jednoduchá. Jednozložkový produkt plní prísne nariadenia a predpisy, a to nielen v EÚ. Dane považujem za samozrejmosť. Firmu je potrebné viesť transparentne. Zisk viem investovať a znova zhodnocovať. Tu je mi veľkou inšpiráciou autor mnohých publikácií Robert Kiyosaki. Legislatívu treba plniť a treba sledovať zmeny a na to som pripravená.

Je možné vyrábať kolagén na Slovensku alebo v Česku?

Áno, je. Od vzniku Inca Collagenu a jeho nástupu na trh vzniklo množstvo konkurenčných produktov českej a slovenskej produkcie, takže byť lídrom je zároveň aj trochu riskantné, lebo sme zrejme „inšpiráciou“ pre ostatných. Pre nás to však znamená neustále sa zlepšovať a byť voči zákazníkom nápomocní a ústretoví.

Zdroj: Inca Collagen

Ako prebieha logistika vášho podnikania od importu produktov na Slovensko alebo do Česka až po doručenie kolagénu do zákazníkových rúk?

Náš tovar odchádza z českého výrobného skladu prostredníctvom spoločnosti GLS do celej Európy. Výborné vzťahy a nadštandardný prístup k zákazníkovi zo strany GLS nám umožňujú plne sa sústreďovať len na prácu okolo produktu a celá distribúcia je manažovaná spoločnosťou GLS. Balíky chodia načas a nespomínam si, že by sme mali nejakú reklamáciu alebo sťažnosť, že balík nebol doručený.

Podnikáte v špecifickom podnikateľskom segmente – v oblasti zdravia a krásy. Aké sú podľa vás výhody a nevýhody podnikania v tomto odvetví?

Pred štyrmi – piatimi rokmi spotrebiteľský trh nebol taký nasýtený a preplnený kolagénovými doplnkami. Kolagénových doplnkov bolo podstatne menej, preto sme medzi prvými prišli na trh s modelom vzdelávania – prečo je potrebné kolagén dopĺňať do organizmu, čo to ten kolagén vlastne je a prečo práve hydrolyzovaný morský kolagén je najlepší pre ľudské telo. Zákazníci nám a nášmu Inca Collagenu dali šancu a môžeme povedať, že mu ostali verní dodnes. To nás utvrdilo v tom, že vyrábame správny produkt pre správnych ľudí. Výhody a nevýhody sú rôzne, ja skôr rozprávam o tom, čo kolagén robí a o čom je naša práca. A tou výhodou je spájanie ľudí, ich príbehov a stratégie do fungujúceho celku. A to je na tom to úžasné. Zladiť systém procesov tak, aby pracoval pre produkt a značku. Kolagén spája komunity, spája tkanivá, bunky, spája krásne ženy či športovú komunitu. Prepája Česko a Slovensko. A my máme len jeden produkt, jednozložkový, no komunita je nekonečná. Je jedno, či ide o športovca alebo krásnu ženu. Kolagén je výborný úplne pre každého a v každom veku. Je to aj úžasný darček pre celú rodinu. Gro samotného produktu je, že súvisí s celým človekom, či už ide o ženu, alebo muža. A tak spája všetkých ľudí a je to globálne. Globálny fenomén v účinku a fenomén v komunite, lebo ju zastupuje ako celok. Úplne najlepšie funguje cez referenčný marketing. Cieľom je ostať zdravý a krásny. A keď to zákazníkom splníme, kupujú ho stále znova a znova. Inca Collagen nie je určený len na chorobu či riešenie problému, ale aj na prevenciu. Budovanie lovebrandu sme posilnili cez známe osobnosti.

Rozrástli ste sa o produktový rad určený pre zvieratá Incapet Collagen. Líši sa výroba doplnkov zdravia pre ľudí a zvieratá v rámci legislatívy výroby a dovozu?

Aj Inca Collagen aj Incapet Collagen sú doplnky výživy, respektíve krmivá. Proces registrácie je u oboch mierne odlišný vzhľadom na legislatívu, ale v konečnom dôsledku ide o rovnaký produkt a zloženie. Keďže na to, aby kolagén fungoval, musí byť taký, ako je Inca Collagen, nezasahovali sme doň ani pri Incapet Collagene určenom pre zvieratá. Takže náš produkt pre zvieratá je v podstate testovaný na ľuďoch. Z hľadiska logistiky je to totožné. Zákazník nakupuje priamo od nás ako od výrobcu a tovar mu na druhý deň doručí spoločnosť GLS.

Tím Inca Collagenu. Zdroj: Inca Collagen

Momentálne pôsobíte na slovenskom a českom trhu. Plánujete expandovať do ďalších krajín? Ak áno, na základe čoho ste sa rozhodli?

My sme začali s expanziou už takmer okamžite od začiatku. Inca Collagen sa dostal do rebríčka top 7 obľúbených produktov na Amazone v Nemecku, v Rakúsku sa tiež rýchlo uchytil, ale keďže prišlo k legislatívno-právnym komplikáciám a veľmi aktívnej konkurencii, rozhodli sme sa pribrzdiť a z týchto trhov stiahnuť. Vytvorili sme novú značku Helissa Collagen pre západnú Európu, s ktorou oslovujeme Britániu a Írsko a aj nemecky hovoriace krajiny. Tento rok plánujeme aktivity aj na východe EÚ, kde s našimi partnermi chceme osloviť nové trhy.

Pociťujete sezónnosť? Plánujete sa v budúcnosti rozrásť o ďalšie produkty?

Sezóna je pre nás celý rok. Kolagén nie je viazaný na to, či je teplo alebo zima. Proste je potrebný celý rok či už pre športujúcich ľudí a, samozrejme, pre krásne ženy, alebo pre mamičky po pôrode. Tie si náš produkt skutočne obľúbili, keďže kolagén im veľmi rýchlo dokáže zregenerovať telo. Milujem svoju prácu, a preto sa so mnou naši zákazníci často stretávajú prostredníctvom našich reklamných predmetov. Najskôr vznikol veľmi kvalitný a jedinečný produkt Inca Collagen. Posunul k nim zdravie aj krásu. Pomáha upokojiť neúprosný čas a získať tak kvalitnejší život. Kedykoľvek okolo mňa preletí náhoda a nesie niečo voňavé, chutné, zdravé alebo len mäkké a pekné, objavím to nielen pre seba, ale aj pre zákazníkov. Pridali sme síce veterinárny kolagén, no aj ten bol skôr splneným volaním zákazníkov. Zameriavame sa na obdarovanie zákazníkov v podobe kvalitných a zaujímavých darčekov. Všetky vznikajú doma, v Česku alebo na Slovensku, naši partneri sú „snílkovia“, ťahúni a poctiví nadšenci. Či už ide o sirup, med, alebo taštičku, všetko má energiu, ktorá je blízka nášmu produktu i srdcu.

Zdroj: Inca Collagen

Ako máte zabezpečenú dopravu vašich produktov na Slovensku? Pokladáte bezproblémové dodanie produktu za dôležité?

V dnešnej dobe je rýchlosť reakcie skutočne dôležitá. Zákazníci sa pri kúpe produktov rozhodujú aj podľa toho, kedy daný tovar budú mať doma, takže dodanie nášho tovaru zákazníkovi do druhého dňa je nevyhnutné. V tomto sa môžeme spoľahnúť na spoločnosť GLS.

Medzi vašimi stálymi zákazníkmi sú známe slovenské osobnosti. Pomáha vám influencer marketing v podnikaní? Ktoré ďalšie marketingové kanály využívate?

Inca Collagen patrí medzi obľúbené výživové doplnky aj v prípade celebrít. Našou spriaznenou dušou je Jana Pištejová, užívajú nás aj Andrea Verešová alebo Sisa Sklovská. A tiež mnoho športovcov ako legenda zápasenia Jožko Lohyňa a mladá nádejná slovenská reprezentantka v biatlone Veronika Machyniaková. Je úžasné vidieť, že si náš produkt ľudia obľúbili, a to doslova okamžite, ako sme prišli na trh. Takto sa prirodzenou cestou šíri nielen medzi celebrity, ale aj medzi iných ľudí, ktorí sa k nám dostali na základe referencií svojho okolia alebo vďaka záujmu o svoje zdravie. Samozrejme, mnohých k nám priviedla zvedavosť a účinky kolagénu. A tie na seba nenechávajú dlho čakať. Máme mnoho spokojných zákazníkov, ktorí nám píšu, ako im Inca Collagen pomohol, a opakovane ho nakupujú.

Čo by ste poradili sama sebe, ak by ste mali možnosť cestovať v čase a navštíviť svoje ja v období, keď ste svoje podnikanie ešte len rozbiehali?

Jednoducho ver sebe, svojim pocitom a inštinktom, a aj keď prídu kľukaté cesty, tak ich vnímaj ako lekciu od života. Za tých dosť rokov podnikania som zažila rôzne situácie, preto by som si poradila, ale aj iným podnikateľom, silu vytrvať, byť obozretný a opatrný, ale napriek tomu to nevzdávať.

Máte nejaký odkaz, ktorý chcete odovzdať svojmu budúcemu ja, ktoré si tento rozhovor prečíta o pár rokov neskôr?

Čítaj, vzdelávaj sa, skúšaj nové veci a hlavne – ži naplno. Život je pestrý, občas ťažký, ale stojí za to! Maj sa rada a dopraj si to, čo chceš, pretože úspech sa meria kvalitou života.

Do Cieľa ďakuje za rozhovor.

.