Značka Kvety.sk sa ako prvá na Slovensku začala špecializovať na online predaj a donášku kvetov. Začiatky však neboli jednoduché a denné tržby firmy občas neprekračovali ani desať eur. Dnes Kvety.sk naaranžujú viac ako dva milióny kytíc ročne. Ako sa značke podarilo vybudovať úspešný e-commerce, aká je sezónnosť biznisu s kvetmi a v čom sa pri nákupe kvetov odlišujú mileniáli od generácie Y? Spýtali sme sa zakladateľa a majiteľa Kvety.sk Miroslava Očenáša.

Ako prví ste sa na Slovensku špecializovali na online predaj a donášku kvetov. Aké boli vaše začiatky?

Asi ako každé začiatky. Bol som naivný, mladý a neskúsený. Po strednej škole som sa rozhodol vypomáhať mame, ktorá vlastnila malý obchodík s kvetmi a zmiešaným tovarom. Obchodná akadémia mi dala základ, aby som vedel robiť účtovníctvo ale chcel som vedieť aj aranžovať, čo som sa naučil v Holandsku. Tam som si uvedomil, že kým sa kvety dostanú cez mnoho distribučných kanálov k spotrebiteľovi, ich cena sa niekoľkonásobne navyšuje. Začal som premýšľať, ako by som mohol distribučný reťazec zlepšiť. Po dvoch rokoch vypomáhania v kvetinárstve som si založil vlastnú živnosť a kvetinárstvo odkúpil aj so záväzkami. Rád by som povedal, že začiatky boli super, ale nebolo to tak. Tržby boli spočiatku minimálne a záväzky značné. Postupne sa to začalo rozbiehať a v roku 2005 s vlnou internetu vznikla značka Kvety.sk ako online obchod s kvetmi a darčekmi.

kvety.sk dorucovanie kvetov kvetin kytice pani upravuje kytice

Zdroj: FB kvety.sk

Mali ľudia na počiatku vášho podnikania záujem o doručovanie kvetov online, alebo bolo náročné získať prvú klientelu?

Aktívne sa obchodu s kvetmi venujem od roku 1999, v čase keď biznisu s kvetmi nik neupriamoval významnejšiu pozornosť. Moje podnikanie spočiatku fungovalo úplne bežným systémom. Mal som kamennú prevádzku, kvety som nakupoval vo veľkoobchodoch a mal som dve predavačky. Tie mali svoje zvyklosti a neradi chceli vidieť zmenu. Denné tržby nedosahovali niekedy ani tristo korún (približne 10 eur). Cestoval som po Slovensku a snažil som sa mať tovar, ktorý iné kvetinárstva nemali. Keďže som mal za sebou rôzne kurzy, veľa času som v predajni sám pracoval a počúval, čo by zákazníci chceli. Spočiatku sme denne zasielali 3 – 4 kytice. V tej dobe sme boli jediní na trhu a záujem o doručovanie kytíc v podobe darčeka u spotrebiteľov výrazne rástol. Dnes spolu s našimi floristami naaranžujeme kytice z viac ako 2 000 000 kvetov ročne.

Aký marketing ste mali na začiatku?

Od roku 2005 spolu so založením online donášky kvetov a darčekov bola za hlavný marketingový nástroj považovaná web stránka a online propagácia. Využívaný bol priamy marketing v podobe newsletterov, v rámci ktorých sme zákazníkom prezentovali novinky v portfóliu. Pracovali sme aj s cenou v podobe rôznych akcií na sezónne kytice. U zákazníkov boli obľúbené aj aukcie, vďaka ktorým si svoju obľúbenú kyticu mohli vydražiť za výhodné ceny. Čo sa týka podpory predaja, našim stálym zákazníkom sme spočiatku k meninám posielali kytice s lístkom a poďakovaním. Neskôr ako prichádzali ďalšie možnosti internetu sme tomu prispôsobili aj naše marketingové aktivity.

kvety.sk logo

S koľkými produktami ste začínali?

Presne si to nepamätám, ale boli to maximálne desiatky produktov. Myslím, že viac ako sto ich nebolo.

Koľko produktov máte vo svojom eshope dnes?

Pod značkou Kvety.sk sa rozvíjali dva smery, ktoré umožňujú uspokojiť potreby viacerých skupín zákazníkov:

  • sk – www.kvety.sk – online donáška kvetov a darčekov na Slovensku i do zahraničia – vznik v roku 2005, do tisíc produktov, bez externých skladov.
  • sk Trade – www.kvety.sk/trade – ako nová rozvíjajúca sa značka s potenciálom v oblasti veľkoobchodnej distribúcie rezaných kvetov a floristického sortimentu, ktorá vznikla v roku 2016, viac ako 20 000 aktívnych produktov. Výhodou je, že tam môže nakupovať naozaj každý za veľkoobchodné ceny.

Spoločne na obidvoch eshopoch sa v súčasnosti nachádza viac ako 28 000 aktívnych produktov.

Máte stálu produktovú radu kytíc, alebo pridávate nové kytice často? Ak áno, ako často zaraďujete do ponuky nové kytice?

Na stránke www.kvety.sk máme stálu ponuku kytíc v podobe rôznych produktových radov podľa štýlu viazania. Zákazníci nájdu v stálej ponuke kytice s prívlastkom Amore, Perla, Lady, Sweet, či Grande. Názvoslovie máme interne zadefinované, aby bol jasný štýl viazania daných kvetov a pre stálych zákazníkov to bolo zrozumiteľné a prehľadné. Každý deň pracujeme s ponukou, aby sme prinášali nové trendy v oblasti aranžovania a floristiky aj na Slovensko. Stála ponuka je z celoročných kvetov a sezóna len so sezónnych. Samozrejme, že je možné predávať tulipány aj v auguste, ale kvalitatívne to môže byť v horúcich dňoch problém. Rovnako pivónie apod. Pri ružiach napríklad, nie je absolútne žiadny problém s celoročnou kvalitou a dostupnosťou. Naopak narcisy by sme asi v júli už nevedeli predať.

kvety kvetiny zahon tulipany

Zdroj: Unsplash.com

Kto vytvára vaše kytice?

Kytice vytvárame ako tím. Všetky kytice sú viazané a distribuované zo sídla našej spoločnosti, aby sme mohli zabezpečiť čo najvyššiu kvalitu a kontrolu pri ich expedícii. Nepodporujeme individualizmus, pretože by to vytváralo zlú atmosféru a každý florista je osobnosť so svojím štýlom, keď sa spoja viacerí, vedia vytvoriť neuveriteľne krásne veci a úspech jednotlivca je úspechom celého tímu bez toho, že by sa niekto nad niekoho vyvyšoval.

Môže si zákazník vytvoriť kyticu podľa vlastného želania? Ako to prebieha?

Ak zákazníci na našej stránke nenájdu v ponuke kyticu, ktorá by sa im páčila. Máme pre nich pripravený konfigurátor vlastnej kytice s názvom MOJA. Tu si vie vybrať štýl viazania, kde je cena už aj so zeleňou a dekoráciami a následne si už vyberá len konkrétne kvety, ktoré sa mu páčia. Napriek tomu, že máme najširšiu ponuku kytíc a aranžmánov na Slovenku, určite nemôžeme vyhovieť všetkým a hlavne pre túto skupinu zákazníkov je táto možnosť, ktorá sa teší veľkej obľube.

Ako prebieha logistika objednávky u Kvety.sk?

Po vytvorení objednávky na www.kvety.sk našim zákazníkom sa objednávka automaticky zapíše do interného objednávkového systému. Aby bola objednávka doručovaná nasledujúci pracovný deň je potrebné ju vytvoriť predchádzajúci deň najneskôr do 19:00. Kytice sú aranžované floristami Kvety.sk priamo v sídle spoločnosti pred príchodom kuriéra. Kytica je po vyrobení odovzdaná expedičnému oddeleniu, ktoré zabezpečí jej starostlivé zabalenie a zafixovanie do darčekovej prepravnej krabice. Pred odovzdaním kuriérovi prechádza darčeková krabica s kyticou a doplnkovým tovarom záverečnou kontrolou.

Zásielka je cez noc uskladnená v klimatizovanom depe. Doručovaná je nasledujúci pracovný deň. Kvetinové darčeky sú doručované v prepravných krabiciach spoločnosti Kvety.sk vlastným kuriérom v okresoch Banská Bystrica, Zvolen, Detva a Lučenec. Ostatné regióny sú doručované prostredníctvom viacerých externých kuriérskych spoločností, prípadne podľa dohody aj kuriérom Kvety.sk

kvety pozadie zamestnanec kvety.sk

Zdroj: FB kvety.sk

Máte v ponuke aj nejaké špeciálne produkty?

Ku kvetinovým darčekom je možné pribaliť aj doplnkový sortiment v podobe sektov, vín, destilátov, parfémov, dezertov, či darčekových košov. Vybrať je možné zo širokej ponuky  sortimentu, ktorý je vhodným doplnkovým darčekom ku kyticiam. Čo sa týka vín, dezertov a alkoholu sú vyberané tak, aby spolu s kyticami tvorili svojou chuťou, vzhľadom a vôňou dokonalé kvetinové menu zabalené v darčekovej krabici. V našej ponuke zákazníci nájdu množstvo produktov od renomovaných slovenských výrobcov čokolád, bonbónov, či vín.

Stránka www.kvety.sk ponúka aj najširší sortiment darčekových košov, ktoré sú pravidelne obmieňané a dopĺňané podľa sezónnosti a noviniek od výrobcov doplnkového sortimentu. Okrem kytíc zo živých kvetov, zákazníci nájdu v našej ponuke aj výnimočné produkty ako sú preparované kvety značky In Eterno, umelé a sušené kvety značky Irigo, aranžmány, flowerboxy, produkty z preparovaného machu v podobe machových stien, a taktiež novinku v podobe vertikálnych zelených stien z črepníkových rastlín. Tieto sa naceňujú a vyrábajú podľa individuálnych požiadaviek klienta.

Na svojom eshope máte i vernostný program pre zákazníkov, tzv Lupeňový systém. Kedy ste s ním začali a ako prebieha?

Lupeňový systém sme vytvorili ako poďakovanie pre našich stálych zákazníkov. Za nákup kytice na www.kvety.sk je každý zákazník odmenený a získa konkrétny počet lupeňov, ktoré si môže uplatniť ako zľavu pri ďalšej objednávke, je to ako spätný bonus. Okrem lupeňového systému ponúkame aj vernostný systém SANECO, ktorý má 6 úrovní a podľa výšky tržieb za posledných 365 dní zákazník využíva výhody konkrétnej skupiny. Nerozlišujeme veľkoobchod a maloobchod, len výšku nákupov. Aj koncový zákazník môže nakupovať za veľkoobchodné, nízke ceny, ak nakupuje pravidelne. Predovšetkým Trade platforma je cenovo veľmi zaujímavá pri pravidelných nákupoch.

Existuje sezónnosť predaja kvetín? Ktoré sviatky bývajú najvyťaženejšie?

Medzi najvýznamnejšie sviatky predaja kvetov patrí určite sviatok sv. Valentína, Deň matiek, MDŽ. Silnou sezónou sú aj Vianoce a samozrejme často frekventované mená. V kvetinovom biznise existuje vysoká závislosť medzi určitým sviatkom (známe meno v kalendári, alebo spomínané sviatky. V tomto období vzrastie objem objednávok aj niekoľko násobne, čo býva náročné, ale doteraz sme to vždy zvládli k spokojnosti našich zákazníkov.

kvety.sk kvety kytica bukreta

Zdroj: FB kvety.sk

Zmenila sa cieľová skupina od začiatku vášho podnikania do dnešného dňa? Kto u vás dnes najčastejšie nakupuje kvety a k akej príležitosti?

Áno, zmenila sa a stále sa mení. Kým na začiatku boli našou cieľovou skupinou predovšetkým ľudia v produktívnom veku od 35 rokov so stabilným príjmom, dnes oslovujeme aj mladšiu generáciu ľudí. Sústreďujeme sa aj na generáciu Millenials. Generácia X je určite tradičnejšia a konzervatívnejšia. Ženy z tejto generácie by sa určite potešili ružiam, červeným, či bielym. Obľubujú aj miešané kytice, s pevným viazaním v tvare kruhu alebo srdca. Generácia Y je iná. Má rada voľné viazanie kytíc. Nepotrpí si na stopercentné aranžérske prevedenie väzby. Je však náročná na kombináciu kvetov, má rada chaos a rytmus v kyticiach, či už v kontrastoch alebo v zladení farieb. Trendom sú lúčne kvety, pivónie, ranunculusy, slnečnice či rôzne druhy tráv, exotiky a eucalyptusu. Svadbu riešia väčšinou mladí ľudia a tí sa inšpirujú na sociálnych sieťach. O to jednoduchšie je naplniť ich predstavy, lebo vedia, čo sa im páči.

Medzi vašimi službami je i doručovanie kvetov na svadby. Ako prebieha takáto spolupráca?

Svadba patrí medzi najdôležitejšie životné udalosti. V Kvety.sk sa okrem donášky kvetov zameriavame aj na svadobnú výzdobu. Ak si chce nevesta u nás objednať kyticu a výzdobu na svadbu, je vhodné ak nás kontaktuje minimálne mesiac dopredu so svojou predstavou a termínom. Tu vieme dohodnúť ďalší postup a prípadne poradiť, čo je vhodné a čo neodporúčame vzhľadom na sezónnosť, prípadne cenu. Napríklad obľúbené pivónie by mali byť súčasťou svadobnej výzdoby v máji, najneskôr júni, pretože potom už končí ich sezóna a znižuje sa kvalita a zvyšuje sa ich cena.

Ak s tým nevesta počíta, potom nie je problém ponúkať nesezónne kvety, ale túto skutočnosť je potrebné mať na pamäti. Podľa dohody s nevestou objednáme v týždeň svadby želaný typ a počet kvetov buď priamo od pestovateľa alebo z holandskej kvetinovej burzy. Inou možnosťou je aranžovanie kvetov zo strany zákazníka. Vtedy vieme ponúknuť zaujímavé veľkoobchodné ceny zo spomínanej platformy www.kvety.sk/trade s konkrétnymi zaujímavými cenami. Sezóne kvety sú za veľmi výhodné ceny.

Ako prebieha doručenie kvetov?

Kytica je po odovzdaní kuriérovi zo sídla našej spoločnosti doručovaná nasledujúci pracovný deň v čase od 8:00 – 19:00. Zákazník si môže zvoliť aj prednostné doručenie do 12:00 alebo do 14:00. Do vybraných miest vieme zabezpečiť aj sobotné doručenie. Ak si zákazník želá kvety doručiť do zahraničia, aj to je možné v sekcii DO SVETA. Kuriér sa v deň doručenia telefonicky spojí s príjemcom kvetinového darčeka a prebehne doručenie. Prijímateľ sa môže o odosielateľovi dozvedieť len z venovania, ktoré objednávateľ môže vybrať k objednávke. Celý proces doručenia prebieha tak, aby bol kvetinový darček doručený ako prekvapenie.

Ako prepravná služba zabezpečuje, že kvety prídu k zákazníkovi nepoškodené?

Kytica je po vyrobení odovzdaná expedičnému oddeleniu, ktoré zabezpečí jej starostlivé zabalenie a zafixovanie do krabice. Spodná časť kytice je dôkladne zabalená do fólie, v ktorej sa nachádza potrebné množstvo vody s výživovým doplnkom. Výživový doplnok udržuje kyticu sviežu a dodáva jej všetky potrebné živiny počas prepravy. Nemusíte sa preto obávať o jej čerstvosť. Na čerstvosť sa samozrejme myslí aj pri tvorbe kytíc. Vyberajú sa kvety podľa sezóny, vždy najvyššej kvality. Stabilita je zabezpečená priamo vo vnútri darčekového balenia. Je v ňom zabudovaný upevňovací systém, vďaka ktorému nedôjde k prevráteniu a poškodeniu kytice počas prepravy.

Ako riešite marketing? Využívate sociálne siete?

V rámci nášho komunikačného mixu kladieme dôraz predovšetkým na budovanie brand awareness, online marketing a public relations. Focus na tieto nástroje sme zvolili preto, že značka Kvety.sk prešla počas roka 2017 výrazným redesignom. V úvodnej fáze predstavenia novej značky zákazníkom bolo pre nás kľúčové vybudovať stabilnú pozíciu značky na trhu, jej brand awareness a stať sa TOP of Mind v danom odvetví. Intenzívne pracujeme s „influencermi“ bloggermi, či známymi osobnosťami. Zvýšenú pozornosť venujeme aj správe sociálnych sietí. Využívame Facebook, Instagram a Youtube kanál.

Mali ste počas svojho podnikania ťažké obdobia, ktoré ste museli prekonať? Ak áno, ako sa vám to podarilo?

Áno, samozrejme. Najviac ma mrzí „ľudská hlúposť“, zlomyselnosť, zákernosť, neprajnosť a iné negatívne správanie človeka. Nerozumiem ľuďom, ktorí plytvajú svojou energiou a nesústreďujú sa na svoj rozvoj, rast a napĺňanie osobných cieľov. Na Slovensku niekedy platí, že úspech sa neodpúšťa a cudzie je lepšie ako vlastné. Verím, že už takto uvažujúcich ľudí je menšina. Pozitívnym vplyvom je určite moja manželka a deti, dajú mi pozitívnu energiu a potom sa dá už prekonať všetko. Veľmi silným pilierom je aj moja viera. Som katolík. Človek si môže vybrať „vyššiu cestu“ a nájde iný pohľad na ťažké životné situácie. Následne aj zlé veci vedia dostávať vo svetle viery iný rozmer.

Spomínate si na nejakú zaujímavosť z vášho podnikania?

Je ich veľmi veľa, ale poviem aspoň niektoré. Napr. zákazníčka požadovala gerbery v puku a nie „také“ prekvitnuté, pritom gerbera v puku na predaj neexistuje, lupene rastú vodorovne a pri gerbere nedochádza dozrievaniu kvetu ako napr. pri ruži.  Jeden zákazník objednal 200 ruží do Varšavy a chcel, aby sme to doručili vlastným kuriérom. Pri príchode do Varšavy sme zistili, že príjemkyňa, ktorú chcel prekvapiť je na 2 týždne odcestovaná. Kyticou sme následne potešili aspoň pracovníčky na recepcii.

Pri preparovaných kvetoch In Eterno sú zákazníci veľmi spokojní, koľko im aranžmány vydržia a ešte aj bez vody sú ako živé. Chcú im ešte predsa len „pomôcť“, tak ich polejú a tým ich poškodia až zničia, pretože voda im škodí. Jeden zákazník požadoval, aby sme zásielku doručili o 10:47 , lebo o 10:45 zvoní na prestávku, o 10:46 školník otvára hlavný vchod a 10:47 kuriér už môže vojsť, lebo 10:50 sa opäť zatvárajú dvere. Veľmi častá požiadavka zákazníkov je, že pošlú fotku fotku kytice v hodnote 100,- Eur a požaduje vyrobiť „úplne podobnú“ za 20 eur. Sú to také príjemné spestrenia našej práce a dávajú nám poznať, že každý človek je originál a má svoje predstavy a túžby.

Do Cieľa ďakuje za rozhovor.

.