Mobilonline je špecialista v predaji mobilných telefónov a doplnkového príslušenstva. Na Slovensku má firma 48 kamenných predajní a získala napríklad ocenenie Diamanty slovenského biznisu, ktoré udeľujú Enterprise Investors a Forbes. Ako sa podniká s elektronikou? Aké úskalia v sebe tento segment skrýva? A ako sa Mobilonline snaží odlíšiť od konkurencie? Spýtali sme sa majiteľa spoločnosti Mobilonline Milana Kovalančíka.

Aké boli začiatky vášho podnikania? Prečo ste sa rozhodli práve pre podnikanie s elektronikou?

Podnikať som začal v roku 2001 počas posledného ročníka na vysokej škole, keď som si otvoril svoju prvú predajňu vo zvolenskom podchode. Mobilné telefóny v tom čase ešte len prichádzali na náš trh a prinášali dovtedy nevídané inovácie a možnosti. Ich potenciál bol obrovský a práve to ma zlákalo. V tom čase sa však nové telefóny dali kúpiť len u operátorov, preto som začínal s výkupom použitých zariadení a ich následným predajom. Keďže zahraničie malo pred Slovenskom značný náskok, ľudia nám nosili do výkupu telefóny z Maďarska a Poľska. Tak sa do našej ponuky dostali aj úplné novinky.

Jedna z prvých predajní Mobilonline. Zdroj: Mobilonline

Nastali vo vašom podnikaní určité zlomové momenty, vďaka ktorým ste ako firma výrazne expandovali?

Prvým kľúčovým okamihom bolo rozhodnutie rozšíriť sieť predajní. Až do roku 2009 som mal v podstate len tri predajne, čo mi vyhovovalo, pretože sa nachádzali na dosah od môjho sídla a mohol som ich tak pohodlne kontrolovať a riadiť. Rast predajnej siete znamenal krok do neznáma, vybočenie zo spoľahlivých a bezpečných koľají. V tom roku som mal namierené na obchodné stretnutie týkajúce sa voľných priestorov v Galante a celou cestou som premýšľal, či do toho ísť alebo zostať pri zabehnutých predajniach, ktoré už mám. Zhodou okolností som prechádzal cez dedinku Nebojsa a to bola akási odpoveď na môj vnútorný boj. Ten priestor v Galante som vzal. A bol to asi najdôležitejší krok v mojom biznise.

Máte vypracované hodnoty firmy? Vytvorili ste ich hneď na začiatku podnikania?

Áno, máme. Nemali sme ich síce od samotného začiatku definované na papieri, ale vždy sme si zakladali na dôkladnom výbere zamestnancov, ich kontinuálnom vzdelávaní, férovom prístupe navonok i voči sebe navzájom a na spokojných zákazníkoch. Kvalitní zamestnanci a usmiati zákazníci stoja za úspechom každého biznisu.

Tím Mobilonline. Zdroj: Mobilonline

Podnikáte s predajom mobilných telefónov a doplnkového príslušenstva. Podľa čoho si vyberáte produkty? Ako prebieha nadväzovanie spolupráce s dodávateľmi?

Výber produktov sa vždy odvíja od dôkladných analýz trhu a predikcií budúcich trendov. Pokiaľ sa rozhodujeme medzi viacerými podobnými produktmi, vychádzame z kvalitatívnych porovnávaní. V portfóliu sa snažíme mať pokryté produkty pre nižšiu, strednú aj vyššiu cenovú triedu, vždy však musia spĺňať určité kvalitatívne požiadavky. Nadväzovanie spolupráce s dodávateľmi prebieha oboma smermi – kontaktujú nás s ponukou alebo si partnerov vyhliadneme sami. Rozhodujeme sa podľa referencií, dodacích podmienok, kvality produktov a, samozrejme, aj cien. Prvotné nadviazanie partnerstva prebieha buď priamym nákupom u nového dodávateľa, alebo komunikáciou cez telefón, e-mail a Skype, pri ktorých si vyrokujeme akceptovateľné ceny a dohodneme nákupné podmienky. Následne podpíšeme zmluvu o spolupráci.

Skladové priestory Mobilonline. Zdroj: Mobilonline

Ako prebieha dovoz elektroniky z EÚ, prípadne z krajín mimo EÚ na Slovensko? Menila sa legislatíva počas rokov? Ak áno, ako ste sa prispôsobovali zmenám?

Dovoz elektroniky z EÚ pre nás prebieha rovnako ako nákup tovaru u slovenských dodávateľov. Bohužiaľ si už nespomínam na všetky legislatívne zmeny od začiatku podnikania. Ak aj nejaké boli, pravdepodobne sa nás výraznejšie nedotkli. Posledný zákon, ktorý mi utkvel v pamäti, sa týkal odpadov pri dovoze tovaru zo zahraničia. Na to však máme externých poradcov, ktorí dohliadajú, aby sme postupovali správne a v súlade so zákonom.

Aké najväčšie výhody a nevýhody vidíte v podnikaní s elektronikou?

Jednou z najväčších výhod je určite dlhodobá príťažlivosť elektroniky pre používateľov. Keďže tento segment neustále rastie, prirodzene prináša množstvo inovácií, ktoré dokážu výraznou mierou spríjemniť život človeka, a teda ho lákajú ku kúpe. Výrobcovia navyše investujú nemalé finančné prostriedky do marketingu svojej značky, preto sa ľuďom elektronika už dávno nespája len s praktickým používaním, ale aj s určitým imidžom a spoločenským statusom. Tento rýchly prílev inovácií má okrem zjavných výhod aj určité nevýhody. V prvom rade je to vysoká obstarávacia cena nových produktov. Veľa zákazníkov predpokladá, že predajná cena mobilných telefónov je vysoká vzhľadom na obchodníkove marže, ale nie je to tak. Pravdou je, že väčšinu ceny tvoria výrobné náklady, náklady na technologický vývoj a náklady na marketing. Druhou veľkou nevýhodou je extrémne rýchle morálne opotrebovanie. Ak totiž nepredáte tovar včas, je možné, že ho budete musieť ponúkať pod nákupnú cenu.

Pociťujete pri predaji elektroniky sezónnosť?

Tak ako iné segmenty, aj predaj elektroniky podlieha určitej sezónnosti. Na jar sa napríklad najlepšie predáva fitnes príslušenstvo, ako sú inteligentné hodinky, náramky a váhy. Z ponuky mobilných telefónov sú to najmä modely z radu Galaxy S od značky Samsung, ktorá tradične v marci uvádza na trh svoje vlajkové lode. S prichádzajúcim letom rastie dopyt po prenosných reproduktoroch, externých batériách, akčných kamerách a fotopríslušenstve. Na jeseň vedú autokamery a ďalšie doplnky do áut. V popredí je značka Apple, ktorá v septembri predstavuje nové modely telefónov, smart hodiniek a inteligentného príslušenstva do domácnosti. No a v zime, s prichádzajúcimi Vianocami, je to z každého rožka troška.

Vnímate na Slovensku konkurenciu? Ak áno, akými spôsobmi sa snažíte odlíšiť?

Slovensko je malá krajina a segment elektroniky je veľmi príťažlivý, takže je prirodzené, že konkurenčný tlak z roka na rok rastie. Nemôžem však povedať, že by nás priamo dusil. Stále nachádzame nové príležitosti, ktoré nám umožňujú rásť a zväčšovať trhový podiel. Našou veľkou výhodou je aj to, že sme na trhu už tak dlho, takže ho veľmi dobre poznáme. Vieme, akým chybám sa vyhnúť a do čoho sa, naopak, oplatí ísť. Práve toto je bariéra, na ktorej si mnoho začínajúcich podnikateľov bez skúseností „poláme nohy“. To, čím sa snažíme odlíšiť, je prístup k zákazníkom. Nehľadíme na nich ako na jednotvárny dav, ale vidíme odlišnosť každého z nich. Skúmame jeho potreby a hľadáme pre neho riešenie na mieru. Ktokoľvek si k nám môže prísť po odbornú radu, pomôžeme nastaviť telefón, nalepíme sklo na displej, orežeme SIM kartu, nabijeme vybitý telefón. To všetko, samozrejme, zadarmo. Podporu poskytujeme osobne v predajniach, ale aj cez telefón, e-mail alebo sociálne siete, aby si každý mohol vybrať spôsob, ktorý mu najviac vyhovuje. Netradičným spôsobom sa snažíme nazerať aj na samotný predaj. Už pár rokov si u nás môže zákazník dokúpiť k novému mobilu okrem príslušenstva aj SIM kartu a paušál operátora 4ka. Ak si chce znížiť cenu nového zariadenia, môže nám za výhodnú cenu odpredať svoj starý telefón alebo si rovno vybrať zariadenie z výkupu.

Zdroj: Mobilonline

Považujete rýchle a bezproblémové doručenie objednávky za kľúčové? Pokladáte dodanie tovaru za súčasť marketingu?

Veľa zákazníkov si zakladá na rýchlom doručení tovaru a mnohí očakávajú, že im objednávku dodáme už na druhý deň. Žiaľ, nie vždy je to možné. Momentálne sa pohybujeme v priemere medzi 2 až 3 pracovnými dňami. Ak máme tovar na sklade, štandardne ho odosielame v deň vytvorenia objednávky. Ak ho však musíme objednať od dodávateľa, dodacia lehota sa môže predĺžiť aj na 4 až 5 pracovných dní. Keďže rýchlosť a hladký priebeh dodania výraznou mierou prispievajú k celkovej satisfakcii zákazníka, rozhodne ich z marketingu nemožno vylúčiť. Aj z tohto dôvodu už teraz plánujeme zmeny, ktoré nám v najbližšom roku umožnia priemerný čas dodania výrazne znížiť.

Objednávky balíte do vlastných firemných krabíc s logom Mobilonline. Kedy ste začali s budovaním brandingu?

S budovaním brandingu sme začali v roku 2018 po redizajne loga, predajní a webu, hoci nejaké pokusy tu boli už skôr. Do špeciálnych obrandovaných krabíc však balíme len zariadenia pochádzajúce z výkupu, ktorých pôvodné originálne balenie je už v nevyhovujúcom stave. Ostatné balíky posielame v štandardných kartónových krabiciach prelepených obrandovanou páskou. V budúcnosti by sme podobným spôsobom chceli posielať napríklad aj tovar z reklamácií.

Zdroj: Mobilonline

Máte veľmi peknú komunikáciu so svojou komunitou na Facebooku, Instagrame a Youtube a okrem toho pravidelne tvoríte blogy na svojej webovej stránke. Na čo kladiete pri marketingu dôraz?

Keďže sa pohybujeme v rýchlo napredujúcej technologickej sfére, s príchodom nových zariadení sa vynára množstvo výrazov a funkcií, ktoré sú nejasné alebo im ľudia nerozumejú. Kladieme si za poslanie oboznamovať ich s týmito novinkami, aby sa pred kúpou vedeli správne rozhodnúť a dokázali svoje zariadenia naplno používať. Je pre nás dôležité budovať si u zákazníkov dôveru, aby sa neobávali na nás kedykoľvek obrátiť so žiadosťou o radu alebo pomoc.

Môžete nám prezradiť, aké plány máte so spoločnosťou Mobilonline do budúcna? Plánujete expandovať do ďalších krajín?

Najbližší rok sa plánujeme venovať zdokonaľovaniu internetového obchodu a rozširovaniu predajnej siete do ďalších slovenských miest a obchodných centier, aby sme sa našim zákazníkom mohli priblížiť v maximálnej možnej miere. Rovnako sme začali intenzívnejšie pracovať na vylepšení maďarského e-shopu a plánujeme vstup na ďalšie okolité trhy. Ktoré konkrétne to budú a či to stihneme ešte tento rok, by som zatiaľ radšej neupresňoval, keďže momentálne je všetko v štádiu prieskumov a analýz. Samozrejme, nezabúdame na sústavné zlepšovanie firemných procesov, bez ktorých sa nedá profesionálne rásť.

Máte víziu, akým smerom sa bude uberať e-commerce v budúcnosti? Ako by ste chceli zlepšiť e-commerce firmy Mobilonline?

V zahraničí, ale aj na Slovensku môžeme už teraz pozorovať posun od klasických internetových obchodov do prostredia sociálnych sietí a internetových obchodných centier. A keďže inovácie napredujú takým závratným tempom, je len otázkou času, kedy sa e-commerce posunie do virtuálnej roviny. No kým k tomu dôjde, plánujeme naďalej zlepšovať funkcionalitu a rýchlosť nášho e-shopu a pracovať na jeho sprístupnení aj pre zdravotne znevýhodnených nakupujúcich, ako sú napríklad nevidiaci. Posledné mesiace sme sa začali intenzívnejšie venovať sociálnym sieťam a radi by sme ich tento rok pretvorili na plnohodnotné predajné kanály. Máme rozpracovaných niekoľko veľkých partnerstiev, ktoré nám rovnako môžu otvoriť nové a zaujímavé predajné cesty. Sme však otvorení zmenám a uvidíme, čo budúcnosť prinesie.

Zdroj: Mobilonline

Ktoré tri vlastnosti sú podľa vás dôležité, ak chce podnikateľ uspieť so svojím biznisom?

Rozhodne sem patrí vizionárske myslenie, pretože je jednoduchšie preraziť s úplne novým konceptom, ktorý konkurencia nedokáže rýchlo napodobniť. Vďaka otvorenému mysleniu dokáže podnikateľ rýchlejšie reagovať na zmeny a lepšie sa prispôsobovať meniacim sa podmienkam na trhu. Druhou vlastnosťou je cieľavedomosť. Nie vždy sa podarí dosiahnuť úspech okamžite, často to môže trvať mesiace či dokonca roky. Pokiaľ sa však nevzdáte a pôjdete si tvrdo za svojím cieľom, na 90 % uspejete. Treťou veľmi dôležitou vlastnosťou sú vodcovské schopnosti. Väčšinu cieľov nedokážete naplniť sami, a aby vás mohol nasledovať tím ľudí, musí dôverovať vašim schopnostiam, načúvať vašim slovám a byť ochotný nadchnúť sa pre vaše vízie.

Ak by ste vedeli cestovať späť v čase, čo by ste si poradili na začiatku svojho podnikania?

Pravdepodobne by som si poradil viac dôverovať vlastným schopnostiam. Pretože keď si človek verí a je ochotný plne sa podriadiť naplneniu cieľa, dokáže uskutočniť naozaj veľké veci.

Máte nejaký odkaz, ktorý by ste chceli odovzdať svojmu budúcemu ja, ktoré si tento rozhovor prečíta o pár rokov?

Ani nie. Verím, že nohami treba stáť pevne v prítomnosti, hľadieť pred seba, do budúcnosti a neobzerať sa za tým, čo bolo. Môžeme sa maximálne poučiť zo svojich chýb. A ak naďalej budeme budovať základy, ktorých hlavnými piliermi sú dôvera zákazníkov, férový prístup voči ľuďom a vyškolení, motivovaní zamestnanci, som si istý, že o pár rokov si budem môcť povedať, že sa nám to skutočne podarilo.

Do Cieľa ďakuje za rozhovor.

.