Balík s personalizovaným venovaním a srdiečkom. Milé, a nie často vídané gesto. GlashGirl.sk je však iný a takouto drobnosťou teší svoje zákazníčky. Kto vymyslel vkusný, nápaditý a štýlový e-shop s dámskou módou? Michal Kleman je mladý podnikateľ, ktorý chodí po svete s otvorenými očami. Jeho víziou nie je iba vybudovanie e-shopu, ale značky, ktorá tu po ňom ostane. Neustále premýšľa a nikdy nespomaľuje.

rozhovor-michal-kleman-podnikanie

1. Aké je to byť šéfom e-shopu? Čo ťa naučilo vlastné podnikanie?

Je to dobrý pocit, že niečo vediem, ale zároveň to je veľká zodpovednosť. Je to normálna práca, respektíve som šéf ako v každej inej firme. Najťažšie je riadiť ľudí. Je to iné, ako keď sme boli dvaja či traja, vtedy sme robili len pre seba. Teraz už vediem firmu, ktorá musí ľudí uživiť. Aj mňa, aj ich. Čiže mám za tých ľudí zodpovednosť. O toto je to momentálne ťažšie, ako to bolo kedysi.

2. Koľko si mal rokov, keď si začal podnikať?

Ja som začínal, keď som mal dvadsaťjeden rokov, dovážaním tovaru z Ázie. Robil som to doma z detskej izby. A mal som dvadsaťtri rokov, keď som začínal s GlashGirl.sk. Moja vízia je, že nechcem byť iba predajca, ale chcem vybudovať nejaký brand – značku, na ktorú budem hrdý ja a aj ľudia, ktorí u nás pracujú.

3. Kedy a prečo vznikol e-shop GlashGirl.sk? Kde vznikla a aká bola prvotná myšlienka tvojho e-shopu?

Začiatok bol ťažký a zažil som niekoľko pádov na dno, keď som premýšľal, či to má vôbec zmysel. Každý sa učíme na vlastných chybách a pre mňa boli tie začiatky naozaj dôležitou lekciou toho, ako to robiť, a hlavne, ako to nerobiť. Teraz som ale vďačný za to, že si stále idem za svojím a tak ľahko sa nevzdávam. Prvotná myšlienka e-shopu bola založená čisto na predaji dámskych topánok bez vlastného skladu. V tomto prípade sme nemali veľkú kontrolu nad kvalitou tovaru, keďže sme ho nemali fyzicky na sklade. Museli sme celý koncept prekopať a začať odznova. Nový koncept GlashGirl.sk bol a je založený na dámskom oblečení, topánky máme už iba ako doplnkový tovar, ale len také kúsky, za ktorých kvalitou si stojíme. Momentálne sme v takom štádiu, že máme zamestnaného človeka, ktorý iba kontroluje kvalitu prijatého  tovaru.  Čiže, keď to tak zhrniem, prvotná myšlienka bola predávať topánky a vzniklo z toho dodávanie trendy a kvalitného tovaru ženám a hlavne na druhý deň od objednania.

michal-kleman-rozhovor-podnikanie-glashgirl

4. Čo ti dalo a čo ti vzalo podnikanie?

Začal by som asi tým, čo mi zobralo – čas. Odkedy podnikám, nemám žiadny voľný čas. V podstate pracujem dvadsaťštyri hodín, sedem dní v týždni. Ako raz niekto povedal: „podnikateľ má výhodu v tom, že si môže vybrať, ktorých šestnásť hodín z dňa bude pracovať“. Čiže u mňa to tak platí vrátane víkendov. V podstate práca je momentálne môj život.

5. Mal si obavy pri štarte e-shopu GlashGirl.sk? Aké obavy to boli a prečo?

Jediné obavy, ktoré som mal na začiatku, boli, či mi to uživí prenájom priestorov. Tento príbeh bol  komplikovanejší ako len priestory. Natrafil som na dosť nekorektné firmy, čo sa týka programovania a redizajnu webu. Z jedného dňa na druhý sme zostali bez webu a bez peňazí na niekoľko mesiacov. Nebolo to najľahšie obdobie. Ale teraz som zaň vďačný. Bol to tvrdý pád a bolo to dosť ťažké, ale veľa som sa vtedy naučil.

6. Vedieš značku GlashGirl sám?

Nevediem GlashGirl sám. Som majiteľ a zakladateľ, teda finálne rozhodnutia sú na mojich pleciach.  Keďže nás je už teraz viac, mám pod sebou manažérku Luciu, ktorá je so mnou od úplných začiatkov, všetko teraz riadi. Riadi veci, do ktorých ja už nechcem zasahovať, ani by som to nestíhal. Ja sa snažím už len kontrolovať a venovať sa inovovaniu, novinkám a marketingu.

glash-girl-tim

7. Čo vnímaš na podnikaní ako najväčšie plus? Niečo, prečo by si nikdy nemenil to, že si si vlastným pánom?

Nemenil by som presne to, že som sám sebe pánom. Bol som zamestnaný raz. Určite ma tá práca veľa naučila, ale už popri zamestnaní som začal podnikať a vedel som, že to je ten smer.

8. Nezamýšľal si sa aktuálne nad tým, že by si sa vzdal podnikateľského života a vrátil sa niekde do zamestnania?

Určite nie. Ja som nikdy, už odmalička, nemal cieľ sa niekde zamestnať. Ja som taký človek, ktorý veľa vymýšľa. Momentálne mám v hlave veľmi veľa projektov, ktoré idem rozbiehať, a teraz si na ne potrebujem nájsť čas.

9. Čím je špecifický GlashGirl.sk a čím je iný ako ostatné e-shopy s dámskou módou?

Kvalita, rýchlosť dodania a zákaznícky servis. U nás by sa nemalo stať, že ste s niečím nespokojní. Keď sa niečo také vyskytne, tak sa to snažíme riešiť tak, aby bol ten zákazník fakt nadmieru spokojný s riešením. Náš zákaznícky servis funguje v podstate nonstop. Naši ľudia sú tak nastavení, že keď majú chvíľu voľného času, tak odpíšu na maily či je sobota, nedeľa alebo večer, desať či jedenásť hodín.

glash-girl-tim

10. Aký veľký tím tvorí v súčasnosti GlashGirl? Ako rástol v priebehu času? Je možné, že sa budete ešte rozširovať?

Momentálne je nás asi 9, ak rátam aj pár externistov. Dva roky sme fungovali dvaja. Takže sme celkom dosť narástli. Rozširovať sa budeme určite. Už teraz hľadáme priestory, lebo potrebujeme zväčšiť sklady.

11. Ako funguje GlashGirl tím?

Máme to založené na „baťovskom“ systéme, čo znamená, že začíname zo skladu. U nás skoro každý prijatý človek začínal v sklade a potom sa vypracoval ďalej. V sklade zistíte, na čo má človek nadanie, či pre módu, alebo vie robiť niečo iné, a potom si ho viete presunúť na pozíciu, ktorú vie robiť, je v nej dobrý a hlavne, ktorá ho baví.

12. Všimli sme si v recenziách veľmi dobré ohlasy na balíky, ktoré ako GlashGirl odosielate. Budete v tom pokračovať? Aké máte na to ohlasy od zákazníkov?

Určite v tom budeme pokračovať, lebo som nečakal, že taká drobnosť ľudí tak poteší. Vymyslela to moja kolegyňa, manažérka Lucka, a odvtedy to praktizujeme na každý balíček. Síce nie úplne na každý, lebo napríklad naposledy som riešil prípad, že sa jedna zákazníčka sťažovala a dala nám zlú recenziu, lebo nedostala na balíčku venovanie. Problém bol, že objednávateľom tovaru bol muž aj dodacia adresa bola mužská a mužom venovanie nepíšeme, keďže predpokladáme, že to muž neobjednáva pre seba. Toto sú také zaujímavé príbehy. Skúsenosť máme aj s tým, že nám alebo aj kuriérovi volajú zákazníčky s otázkou, či im to srdiečko nakreslil kuriér, lebo ich muž žiarli. Naše balíčky sú týmto známe, už aj kuriér, ktorý ich roznáša, vie, ktoré sú GlashGirl.sk balíčky.

balicek-glash-girl

13. Kde berieš inšpiráciu na vychytávky, ktorými tešíš svojich zákazníkov?

Inšpirácií je plný internet. Treba sa určite inšpirovať v zahraničí, to ale neznamená, že treba kopírovať. Vždy sa do toho snažíme dať niečo svoje. V tomto biznise treba byť stále o krok vpred ako konkurencia a stále inovovať. Ale to platí v podstate všade. A niektoré veci mi len tak napadnú napríklad večer v posteli a ráno to už praktizujeme vo firme. Ja som taký človek, ktorý stále premýšľa a je zadumaný.

14. Čo považuješ za najväčší úspech, čo si s e-shopom GlashGirl.sk zatiaľ dosiahol?

Že už fungujeme štvrtý rok a ešte stále existujeme.

15. Premýšľal si nad možnosťou rozšírenia tvojej značky? Akým smerom?

Boli také návrhy aj z ostatných strán, že sprav niečo aj pre chlapov. Chlapi nenakupujú toľko, koľko ženy. Keďže sme GlashGirl, máme aj dosť zašpecifikovanú skupinu, ženy. Takže určite by som to neradil pod tento jeden e-shop. Ale do tohto smeru sa nehrniem. Rozširovať sa určite budeme, a to na viac zahraničných trhov.

michal-kleman-glash-girl-rozhovor-podnikanie

16. Čo by si poradil tým, ktorí si chcú založiť e-shop? Čoho by sa mali držať a čomu by sa, naopak, mali vyhnúť?

Nerobte to pre peniaze. Musí vás baviť to, čo robíte, a musíte tomu obetovať aj voľný čas, lebo začiatky sú ťažké. Myslite vo veľkom. Určite myslite aj na to, že raz, keď budete veľký, ak máte také ciele, tak treba veci pripraviť tak, aby sa dali implementovať, aj keď sa budete chcieť rozrastať.

17. Mnohí z nás sa radi inšpirujú. Máš nejaký podnikateľský vzor, ktorý sleduješ? V čom je pre teba inšpiráciou?

Mojou najväčšou inšpiráciou je určite môj otec. Je to môj najväčší vzor. Keďže som to videl každý deň doma, určite sa na mňa niečo z neho nalepilo.  Myslím, že jemu môžem vďačiť za to, kde momentálne som, on vo mne naštartoval podnikateľského ducha a možno o tom ani netušil. Mám rád aj biografické knihy o ľuďoch, inovátoroch, ktorí svojou vytrvalosťou niečo dokázali zmeniť. K ním určite patrí Steve Jobs, Eleon Musk, Jeff Bezos, ktorých biografie som prečítal, a momentálne mám rozčítanú biografiu Georga Lucasa. V každej jednej z týchto kníh si človek niečo nájde. No a ak to správne uchopíte, tak vás to posunie vpred.

18. Máš nejaký cieľ v rámci e-shopu, ktorý by si si chcel splniť?

Určite expandovať na ďalšie zahraničné trhy. Ono je dosť ťažké a komplikované dostať sa do toho, implementovať všetko „za jazdy“ a pripraviť sa na to. Dúfam, že sa to podarí.

19. Kde sa vidíš o päť rokov? Bude mať Michal Kleman stále e-shop?

Ešte pred pár rokmi by som povedal, že Michal Kleman o päť rokov bude niekde v Karibiku na jachte a nebude nič robiť (smiech). Ale nie je to tak. Vyskúšal som si dva týždne nič nerobiť a zistil som, že to nie je to, čo chcem – nudil by som sa. Čiže Michal Kleman o päť rokov bude určite podnikať. Je možné, že budem mať e-shop, aj že ich budem mať viac. Ale rozmýšľať 5 rokov dopredu v tejto dobe, v ktorej technológie z minulého mesiaca sú už zastaralé, je dosť veľký časový horizont.

michal-kleman-rozhovor-podnikanie-glash-girl

20. Čo by si poradil sám sebe, keby si mal možnosť cestovať v čase a navštíviť svoje ja v dobách, keď si len rozbiehal svoj e-shop?

Neviem to takto zhrnúť, čo by som si poradil. Robil som vtedy všetko, čo mi dovoľovali moje možnosti, vedomosti a rozpočet.

21. Máš nejaký odkaz, ktorý chceš odkázať svojmu budúcemu ja, ktoré si tento rozhovor prečíta o pár rokov neskôr? 🙂

Človek si musí dávať ciele, aby sa posúval vpred. Je to ako hnací motor biznisu. Neviem teda, čo by som mu odkázal, ale môjho ja by som sa spýtal, či som už dokázal splniť tie, ktoré som si dal, keď som robil tento rozhovor.