E-shop Pilulka.sk ponúka voľnopredajné lieky, doplnky stravy a zdravotnícke potreby. Pilulka začínala pred piatimi rokmi v sklade malej bratislavskej lekárne, dnes pokrýva nielen slovenský a český trh, ale rozšírila sa aj do Rumunska. Aké sú výhody a nevýhody tohto špecifického segmentu e-commerce, aká je legislatíva v lekárenstve a ktoré momenty boli pre Pilulku pri expanzii zlomové? Spýtali sme sa riaditeľa slovenskej pobočky Mgr. Ľuboša Barana.

V Pilulke pôsobíte už päť rokov a vediete celý slovenský tím. Aké boli vaše začiatky v Pilulke?

Začiatky boli, samozrejme, náročné. Začínali sme v sklade v jednej z bratislavských lekární s veľkosťou 20 štvorcových metrov. Všetky úkony sme robili ručne – faktúry, štítky a pod. Nemali sme kontakty na dodávateľov a náročná bola aj práca s tovarom.

Zdroj: pilulka.sk

Považujete niektoré momenty pri expanzii za zlomové alebo ste sa rozrastali postupne a systematicky?

Zlomové bolo určite nasadenie logistického systému a automatizácia celého procesu v roku 2016. Bol to náročný proces a pri zavedení sme sa museli popasovať s množstvom chýb, avšak nakoniec sme to zvládli úspešne a systém používame dodnes.

Podnikáte v netradičnom podnikateľskom segmente – s voľnopredajnými liekmi, doplnkami stravy a so zdravotníckymi potrebami. Aké sú podľa vás výhody a nevýhody lekárenského segmentu?

Výhodou je rastúci trh, ktorý sa postupne formuje. Ešte pred pár rokmi nebolo bežné nakupovať lieky cez internet. To nám prináša množstvo príležitostí a výziev. Nevýhodou je zložitejšia legislatíva a s tým spojené obmedzenia.

Ako často nastávajú zmeny v legislatíve na Slovensku a ako sa im prispôsobujete?

Lekárenstvo je pomerne konzervatívne odvetvie. Legislatíva je prísna, ale našťastie stabilná a zatiaľ nepociťujeme veľké legislatívne výkyvy. Očakávame skôr zmiernenie legislatívy, privítali by sme aj uvoľnenie predaja liekov na recept cez internet, čo je po zavedení e-receptu už technicky možné.

Využívate slovenských dodávateľov alebo si nechávate produkty dovážať zo zahraničia?

Väčšina dodávateľov je zo Slovenska. Ako lekáreň musíme lieky odoberať od schválených distribučných spoločností, preto ani nemáme veľmi na výber. Čo sa týka ostatného tovaru, ten sa snažíme vo väčšine prípadov odoberať priamo od výrobcov alebo dovozcov. Pár dodávateľov máme z ČR.

Zdroj: pilulka.sk

Ktoré produktové rady sú u vašich zákazníkov najžiadanejšie? Sú produkty, ktoré by ste v budúcnosti radi zaradili do svojej ponuky?

V predaji dlhodobo vedie liek Wobenzym. Ďalej v rámci kategórie „Matka a dieťa“ sú najžiadanejšie plienky Pampers a segment beauty vedie Inca Collagen. Čo sa týka nových produktov, momentálne nemáme konkrétne tipy, avšak neustále sledujeme konkurenciu, sociálne siete, cenové porovnávače a prieskumy, aby sme našli produkty, ktoré budú pre zákazníkov zaujímavé.

Pociťujete sezónnosť a myslíte si, že existujú v lekárenskom segmente trendy?

Trendy samozrejme existujú. V minulosti bol trend kokosového oleja, momentálne beží kolagén a uvidíme, čo bude trendom ďalej. Sezónnosť je rovnako dôležitá – máme sezónu opaľovania, alergií, chrípky a pod.

Aká je vaša cieľová skupina? Zmenila sa počas rokov?

Naším typickým zákazníkom je žena vo veku od 25 rokov, najčastejšie matka. Zároveň však nechceme byť úzkoprofilovo zameraní, preto sa snažíme byť konkurencieschopní vo všetkých kategóriách.

V novembri 2018 ste otvorili i rumunskú pobočku Pilulky. Aký bol vstup na rumunský trh?

Rumunsko je jedna z najperspektívnejších krajín, čo sa týka rozvoja. Má najviac obyvateľov (zo zatiaľ troch krajín, kde pôsobíme) a vysoký ekonomický rast. Potenciál trhu je preto vysoký.

Využívate v Rumunsku miestnych dodávateľov alebo dovážate produkty zo Slovenska?

Využívame miestnych dodávateľov, keďže legislatíva je v tomto podobná ako v Česku a na Slovensku.

Akými spôsobmi doručujete svoje zásielky a ktoré možnosti si zákazníci volia najčastejšie?

Zákazníkom sa snažíme ponúknuť široký výber možností a zároveň sa snažíme byť unikátni. Unikátni sme vďaka našej službe Pilulka Auto, čo je vlastná flotila áut na rozvoz zásielok po Bratislave. Obľúbenosť služby neustále rastie. Percentuálne je najviac využívaný prepravca GLS.

Zdroj: pilulka.sk

Ktoré marketingové kanály považujete za najdôležitejšie? Využívate okrem online marketingu aj offline marketing, prípadne by ste ho chceli zaradiť?

Offline marketing zatiaľ nevyužívame, aj keď v roku 2020 to plánujeme zmeniť.

Ak by ste mali Pilulku označiť tromi slovami, ktoré by to boli? Čo považujete za najsilnejšiu stránku Pilulky?

Všetko pre aktívny život. Najsilnejšou stránkou je technologická zdatnosť a s tým súvisiace možnosti prispôsobiť sa zákazníkovi.

Čo by ste poradili sám sebe, ak by ste mali možnosť cestovať v čase a navštíviť svoje ja v období, keď ste rozbiehali svoje podnikanie?

Myslieť viac na oddych. 😊

DoCieľa.sk ďakuje za rozhovor.