Otváranie možností, priestor na sebarealizáciu, originálny dizajn a pridaná hodnota produktu. To všetko a ešte omnoho viac tvorí súčasť značky DedolesNa to, ako sa podniká s produktom niche, ktoré hodnoty firmy považuje za dôležité a ako doručovať tovar ekologicky, sme sa spýtali zakladateľa e-shopu Jaroslava Chrapka. 

Vo vašom internetovom obchode Dedoles ponúkate originálne produkty, ktoré dbajú na životné prostredie. S ktorými produktmi ste začínali? 

Dedoles začínal s tričkami značky The Mountain, ktorá je pôvodne z USA. Už od kúpy prvej tlačiarne je pri výrobe prvoradá ochrana zdravia ľudí, prírody a životného prostredia. Táto filozofia je filozofii značky Dedoles veľmi podobná, preto v podstate odštartovala začiatky budovania portfólia Dedolesu. The Mountain neustále zdôrazňuje umelecký a originálny rozmer svojho oblečenia. Všetky kúsky oblečenia The Mountain sú farbené farbami, ktoré neobsahujú žiadne reaktívne látky a sú založené na báze vody. Oblečenie The Mountain je prednostne vyrobené z bavlny, tričká zo 100 % bavlny a mikiny z kombinácie bavlny a polyesteru. Okrem toho sú tričká aj mikiny batikované ručne,preto nie je možné, aby ste našli dva identické kúsky oblečenia. Väčšina dizajnov má 3D prevedenie

Začínali ste v roku 2012. Aké boli začiatky vášho podnikania? Koľko ľudí stálo na začiatku vášho pôsobenia? 

Dedoles ako e-shop vznikol v období, keď sa na Slovensku e-commerce iba rozbiehal. Pôsobilo tu už množstvo veľkých lokálnych či zahraničných e-shopov, no na trhu bolo stále dosť priestoru na rast. Avšak ani o podnikaní a ani o e-commerce som toho veľa nevedel. Požičal som si „spotrebák“ z banky a skúsil som to rozbehnúť. Unikátna trhová pozícia (produkt niche), dobrý dodávateľ, trochu šťastia a filozofia nikdy sa nekončiaceho zlepšovania nás postupne dostali tam, kde sme dnes. Na začiatku som si nedokázal predstaviť, čo chcem vlastne vybudovať. Mapa sa začne odkrývať, keď sa vydáte na cestu. Začínal som v podstate sám, ale prirodzene sa ku mne začali pridávať ľudia. Zvyknem hovoriť, že ak niečo myslíš naozaj vážne a niečo pre to začneš robiť, ľudia sa začnú pridávať.   

Ktoré hodnoty vo vašom podnikaní sú pre vás najdôležitejšie? 

  • Rast a sebarealizácia – Rásť osobnostne, zdokonaľovať firmu a jej procesy, spôsob, akým spolupracujeme, a zväčšovať pozitívny vplyv Dedolesu, to sú naše prirodzené záväzky. Dedoles ľuďom otvára možnosti, vytvára prostredie na zlepšovanie sa a realizáciu nápadov.  
  • Spokojnosť a ľudskosť  Spokojní zamestnanci vedia doručiť perfektné služby tak, aby boli spokojní aj zákazníci. Chceme, aby zamestnanci v Dedolese boli v práci šťastní a cítili, že to, čo robia, dáva zmysel. 
  • Udržateľnosť – Máme voči sebe záväzok nastavovať vo firme ekologické procesy, minimalizovať odpad a zvyšovať kvalitu a udržateľnosť materiálov, ktoré používame a z ktorých sú vyrobené naše produkty. 
Tím Dedoles (Zdroj: Dedoles)

V súčasnosti sa o životnom prostredí hovorí čoraz viac. Zvyšoval sa postupom času záujem verejnosti o vaše produkty?  

Postupom času určite áno. Mladým, ale aj starším čoraz viac záleží na tom, aby ich veci boli kvalitné, dlhšie vydržali, no najmä si vyberajú firmu, ktorá sa správa určitým spôsobom zodpovedne, a tej dávajú prednosť. Často sa stretávame s tým, že ľudia si robia screenshoty našej filozofie z ďakovnej kartičky a zdieľajú to na sociálnych sieťach. V poslednom čase sa tešíme napríklad z toho, že balenia pre naše ponožky sú úplne plastic free. Ani to tak nekomunikujeme a ľudia to sami takto šíria „ďalej do sveta“. V obidvoch našich pobočkách sa recykluje a snažíme sa eliminovať odpad. Mali sme napríklad situáciu, keď po obede vznikalo veľmi veľa odpadu z obalov. Vymysleli sme aktivitu, že tieto obaly sa budú zbierať a následne sa ukáže, že na to nie je pekný pohľad. Netrvalo to dlho a naši zamestnanci si začali častejšie nosiť vlastné jedlo, prípadne sa radšej išli najesť do priestorov reštaurácie. Už uvažujeme aj nad tým, že keď sa nebude recyklovať, začneme so sankciami. 

Máte vysoké štandardy vašich produktov. Vnímate na Slovensku vo vašom odvetví konkurenciu? 

Konkurenciu určite máme. Dá sa tam zaradiť viacero menších či väčších firiem. Ja hovorím, že musíme byť najlepší, inak neprežijeme. Nikdy sme však konkurenciu až tak neriešili, najmä v minulosti. Možno aj preto, že náš biznis model nebol nastavený najlepšie, takže iným podnikateľom sa neoplatilo kopírovať nás. To už dnes neplatí. Operovali sme ako značka niche, a hoci tak stále operujeme, začali sme vyrábať vlastné ponožky a ponožkových e-shopov je momentálne toľko, ako bolo svojho času zľavových portálov. Trend sa skončí a značky poumierajú. Ja verím, že my budeme schopní sa tomu prispôsobiť. 

Podľa akých kritérií si vyberáte dodávateľov a nové produkty? Ako často zaraďujete do ponuky nové produkty? 

Máme dve základné kritériá. Originálny dizajn a pridaná hodnota produktu, ktorá môže byť spoločenská, funkčná alebo environmentálna. Búrame tým stereotypy o tom, že spoločenskozodpovedné produkty sú nudné a fádne. U nás je to práve naopak – sú plné farieb a človek pomocou dizajnu môže vyjadriť to, čo má rád, a to, čo ho charakterizuje. S produktom však treba intenzívne pracovať, takže spúšťame niečo nové v podstate každý mesiac. 

Zdroj: Dedoles

Vo vašej ponuke máte produkty i merchandise. Kedy ste začali s merchom a ktoré produkty si môžu zákazníci kúpiť? Chystáte aj ďalšie produkty merchandise? 

Merch k filmom a hudobným skupinám sme zaradili do ponuky po návšteve veľkej fashion výstavy. V podstate máme v ponuke takmer všetky známe hudobné skupiny, filmy z dielne najväčších filmových štúdií, ako je DC Comics, Marvel Studios, Studio Canal, mnohé z tvorby HBO a Netflixu a najnovšie vlastníme licenciu na produkciu produktov spadajúcich pod WarnerBros. Chystáme sa aj na vlastné dizajnové rady, na ktoré sa môžete tešiť už čoskoro. 

Ako prebieha tvorenie vašich produktov? Kto prichádza s prvotnými nápadmi a kde čerpáte inšpiráciu? 

Máme interný dizajnérsky tím, ale okrem toho robíme verejné výzvy na dizajny našich produktov, do ktorých sa môže zapojiť úplne každý umelec a aj ten, kto s tvorbou dizajnu doteraz nemal žiadnu skúsenosť, ale má dobrý nápad. Nápady čerpáme z bežného života, z toho, čo ľudí vyjadruje, čo majú radi, aby našimi produktmi mohli povedať svoj vlastný príbeh. Máme veľmi talentovaných ľudí vo vedení produktového tímu a verím, že v dizajne budeme čoraz sebavedomejší. 

Vaše Veselé ponožky sú dizajnované na Slovensku. Kto prichádza s dizajnom? A čo sa skrýva za poslaním Veselých ponožiek? 

Poslaním Veselých ponožiek je najmä to, že každý nimi môže povedať svoj vlastný príbeh. To, že je každá iná, ale spolu tvoria dokonalý pár, je symbolikou aj toho, že každý človek je iný, ale individualita každého z nás robí tento svet takým krásnym a pestrým. Pri tvorbe dizajnu je to aj naša podmienka, že každá musí byť iná a spolu sa dopĺňajú. 

Veselé ponožky (Zdroj: Dedoles)

Ako funguje priebeh objednávky v e-shope Dedoles? Ktoré spôsoby dopravy využívate? 

Snažíme sa zákazníkovi čo najviac zjednodušiť a urýchliť kroky a najmä zvýšiť jeho zákaznícky zážitok. Doprava je zabezpečená spoločnosťami, ktoré sme si vybrali na základe ich spoľahlivosti a najrýchlejšieho servisu pre našich zákazníkov. Doručenie kuriérom nám na Slovensku zabezpečuje spoločnosť GLS.

Skladové priestory Dedoles (Zdroj: Dedoles)

Ako sa odzrkadľuje starostlivosť o životné prostredie na balení? 

Do budúcna určite plánujeme zrušiť zasielanie fyzickej faktúry, dnes zatiaľ tlačíme faktúru aj reklamačný list na recyklovaný papier obojstranne, aby sme šetrili papierom. Navyše máme svoje obálky, ktoré sú z papiera, a čoskoro nahradíme aj všetky plastové obálky, ktoré sú určené pre objemnejšie objednávky, papierovými. Na balenie krehkých produktov máme kartónové krabice, ktoré vypĺňame recyklovaným a recyklovateľným výplňovým materiálom.

Mali ste vo svojom podnikaní ťažké obdobia, ktoré ste museli zvládnuť? Ak áno, ako sa vám to podarilo? 

Samozrejme. Ak sa snažíte veci robiť čoraz lepšie a lepšie, prichádzate k čoraz vyššej miere komplexity, ktorú treba dosiahnuť – a to je vždy náročné. Na druhej strane to už beriem tak, že ak by neboli stále nejaké „problémy“ či výzvy, ktoré treba prekonávať, asi je niečo zle a treba sa rýchlo zobudiť. Najväčšiu krízu som mal asi v roku 2014. Vtedy som si aspoň uvedomil, akú silu má naša myseľ. Bol som fakt škaredo zadlžený, obrat bol nízky, nejak sa to stále nie a nie rozbehnúť. Celkovo som padol do negativity a veci sa len zhoršovali. V jedno dopoludnie som si však na A4 nakreslil akčný plán, ako z toho von, a zrazu sa všetko „strádanie“ rozplynulo a Dedoles sa začal rozbiehať. 

Jaroslav Chrapko – zakladeľ a majiteľ spoločnosti Dedoles (Zdroj: Dedoles)

Čo do dnešného dňa považujete za najväčší úspech vo svojom podnikaní? 

Za najväčší úspech považujem to, že Dedoles je prosperujúca firma s dobrou atmosférou. Myslím si, že je u nás veľmi dobrá atmosféra, ktorá sa odvíja od principiálnej filozofie, ľudskosti a záväzku nikdy sa nevzdať a neprestať sa zlepšovať. Myslím si, že veľa ľudí sa vie v Dedolese sebarealizovať a práca ich baví. 

Okrem internetového predaja originálnych produktov, ktoré šetria prírodu, ste iniciatívni aj v spoločenských problémoch, ako je deforestácia. Ako prebieha vaša aktivita vo výsadbe stromov a akými spôsobmi môže verejnosť pomôcť? 

Minulý rok bola možnosť pre našich zákazníkov, aby si do košíka pri svojom nákupe vložili 1 strom symbolicky za 1 euro. Dali sme zákazníkom prísľub, že všetky peniaze budú použité na výsadbu stromov, čo sme aj splnili. Vysadili sme tisíc stromov. Fyzicky sa do aktivity zapojilo viac ako 280 dobrovoľníkov, medzi ktorými boli aj deti. Ľudia boli z akcie takí nadšení, že chceli opäť priložiť ruku k dielu. Vymysleli sme teda „dedolesné drobné“. Pri každom nákupe tak môžu zákazníci zaokrúhliť svoj nákup podľa vlastného uváženia a všetky tieto peniaze opäť poputujú na vysadenie stromčekov, ďalšieho lesa Dedoles, kde bude mať každý prístup. Musíme už dnes povedať, že je to veľmi úspešné a zákazníci sa vo veľkom počte zapájajú. 

Čomu sa chce Dedoles venovať v budúcnosti? 

Keby som to vedel, bol by som naozaj rád. Záväzok zanechať svet ako krajšie miesto myslíme vážne. Najväčšie problémy ľudstva sú zároveň najväčšími biznis príležitosťami. Tým chcem povedať, že verím, že zodpovedný biznis dokáže reálne zmeniť svet k lepšiemu. V najbližšom období niekoľkých rokov určite ostaneme pri súčasnom retail fashion e-commerce biznis modeli. Ak dožijeme, do budúcna možno začneme aj s inými aktivitami – napríklad budovanie výskumných centier? Uvidíme. 

Do Cieľa ďakuje za rozhovor.