Nakupovanie cez internet naberá každým rokom viac a viac na obľúbenosti – spotrebitelia už vidia skôr škálu výhod než možné riziká. Podľa prieskumu MML-TGI SR je na Slovensku medzi mladšou generáciou (vo veku od 18 do 50 rokov) až 54 % internetových nákupcov, pričom najčastejšie nakupujú oblečenie, dovolenky, elektroniku a najmenej, len 2 %, potraviny. No ale bez ohľadu na to, o aký typ tovaru ide, vždy musí byť adekvátne zabalený, a tak distribuovaný k zákazníkovi.

skatula_odmietnutie_zapor_obal_krabica_eko
Škatule oblepené plastovou lepiacou páskou nie je možné plnohodnotne recyklovať.

Rutinným prevádzkovým postupom e-shopov bolo (a u mnohých, bohužiaľ, ešte stále je) nakupovanie nových kartónových škatúľ v niekoľkých veľkostiach, ktoré plnili plastovými ochrannými fóliami (pukačkami) a, samozrejme, škatuľu nezabudli celú oblepiť plastovou lepiacou páskou. Tento spôsob balenia je síce najrýchlejší a podľa rovnice „Čas sú peniaze“ aj najlacnejší, takže je pochopiteľné, že firmy po ňom stále siahajú. Avšak, ak sa popri svojich osobných marketingových cieľoch pozrú aspoň jedným očkom na udržateľnosť a ekologickú stopu svojho podnikania, uvedomia si, že takýmto fungovaním produkujú veľké množstvo plastového odpadu alebo škatúľ, ktoré už nie je možné plnohodnotne recyklovať, keďže sú polepené plastovou páskou.

Dá sa to aj inak – zelenšie

Ide to naozaj aj inak, a práve v dnešnej dobe, keď sa slovom roka 2018 stalo „single-use“, teda jednorazové použitie, je zelenšia filozofia e-shopov rozhodne namieste. Pozrime sa teda spolu na udržateľné alternatívy, ktoré by sa časom mohli zmeniť z alternatívy na „first choice“ (prvú voľbu; pozn. red.).

Škatuľa

Prvé pravidlo – baľte do škatúľ z recyklovaných a recyklovateľných materiálov. Pokúste sa pri objednávaní prihliadať na toto kritérium. Tovar, ktorý posielate spotrebiteľovi, baľte do recyklovaných a biodegradovateľných kartónových škatúľ a prispejte tak ku kolobehu vecí. Samozrejme, najlepšie je, ak je škatuľa vyrobená zo 100 %-ného recyklovaného papiera, no väčšinou dodávatelia poskytujú boxy, ktoré sú zo 70 % vyrobené z použitého papiera, škatúľ či lepenky, a to je rozhodne ekologickejšia voľba než úplne nová škatuľa. A čo je ešte dôležité, optimalizujte – veľkosť škatule voľte v pomere k veľkosti tovaru tak, aby v nej zbytočne nezostal voľný priestor, ktorý je treba vzhľadom na bezpečné dopravenie vyplniť, kvôli čomu vzniká ďalší odpad.

… a keď už je reč o výplni

Dať si záležať na tom, aby tovar dorazil k spotrebiteľovi nepoškodený, patrí medzi najdôležitejšie úlohy e-shopu. Veď práve od spokojnosti konečného zákazníka závisí jeho opakovaný nákup, pozitívna recenzia či celkový imidž značky. Na to, aby tovar nelietal v škatuli hore-dole, môžete opäť využiť použité kartóny, letáky alebo noviny, do ktorých tovar, buď obaľte, alebo ich skartujte a takýmito papierovými slížikmi vyplňte balíčky.

Papier_vypln_potrhany_kusky
Papierové slížiky z vyhodených reklamných letákov, novín a popísaného papiera sú ekologickou alternatívou plastovej výplne expedovaných balíkov.

Povedzme si úprimne – reklamných letákov je všade plno a väčšinou končia rovno v odpade. Týmto spôsobom im môžeme dať druhú šancu a využiť ich na užitočné účely.

A čo krehučké zásielky?

V prípade balenia krehkého tovaru môžete využiť bublinkové fólie alebo ďalšie plastové výplne, ale len tie, ktoré už boli používané, napr. tie, ktoré k vám prichádzajú od vašich dodávateľov. Keď ich už máte, prečo im nedať druhú šancu, no nie? Ďalšou možnosťou je dvojitá vlnitá lepenka zo 100 %-ného recyklovateľného papiera. Tú si síce musíte zakúpiť, no je to stále ekologickejšie riešenie než nákup nových plastov.

A ešte oblepiť…

Lepiaca páska nesmie chýbať vo výdajni žiadneho e-shopu, veď predsa, čím viac pásky, tým lepšie. Či ani nie? Nuž, rozhodne nie je jedno, o aký typ pásky ide. Ekologickejšou voľbou je siahnuť po papierovej páske s lepidlom na báze prírodného kaučuku bez rozpúšťadiel, ktorá je bez problémov recyklovateľná a bežne dostupná v obchodoch. Ak totiž nie je škatuľa polepená plastovou páskou vo svojom predchádzajúcom „živote“, dá sa kompletne zrecyklovať.

Balením komunikujte zeleno a kreatívne

V tejto chvíli už viete, ako baliť zásielky bez výraznej ekologickej stopy. Ako ale posolstvo balíčka posunúť ešte vyššie?  Návod je jednoduchý – neupúšťajte od Zero Waste (nulový dopad) myšlienky a ako plus zapojte kreativitu. Podľa štúdie Dotcom Distribution by totiž až 4 z 10 zákazníkov radi zdieľali fotku svojho balíčka na sociálnej sieti, ak by im prišiel unikátne zabalený.

Ako na to? Súčasťou balíka býva vždy faktúra – zbytočný papier? Buď zasielanie papierovej formy faktúry úplne stopnete a budete posielať len jej verziu na e-mail zákazníka, alebo  využijete druhú a zároveň tvorivejšiu možnosť – premeníte faktúru či doklad o dodaní na list s osobným odkazom či poďakovaním. Skrátka, jednoduchým gestom vytvoríte personalizovanú pridanú hodnotu, ktorú zákazník určite ocení. Tento dokument môžete využiť aj ako alternatívny komunikačný kanál tak, že na jeho čistú zadnú stranu vytlačíte vaše posolstvo, vysvetlíte, prečo ste zvolili práve takýto typ škatule a výplne, a pomocou infografiky vyobrazíte filozofiu a systém prevádzky e-shopu. Zákazníkov týmto spôsobom motivujete k udržiavaniu životného cyklu baliaceho materiálu. A čo je najlepšie – urobíte to atraktívnou vizuálnou komunikáciou.

balik_darcek_originalny_na_stole_dreve_latka
V maličkostiach s veľkou myšlienkou – v nich sa skrýva konkurenčná výhoda.

Zaujímavou a pútavou „cestou“ je aj pribalenie darčeka – takýto „nepodstatný“ detail zvýši pôžitok z rozbaľovania. Snažte sa, aby bol vždy kompatibilný s nakúpeným tovarom, no a príbeh taktiež nie je na škodu. Ak vo vašom e-shope predávate napríklad látkové odličovacie tampóny, pribaľte k nim kúsok záclony s graficky atraktívnym manuálom k ušitiu si vlastného vrecka, ktoré môže zákazník používať na ich skladovanie. Okrem tovaru tak získava i pridanú hodnotu – zážitok. Práve takáto pridaná hodnota môže byť impulzom k natočeniu unboxing videa, ktoré je stále trendom nielen medzi influencermi, alebo k pridaniu fotky s označením e-shopu, čo napomáha k šíreniu povedomia o značke.

originalny_odkaz_pre_zakaznika_darcek
Komunikujte s nápadom a zeleno – siahajte po recyklovateľných materiáloch.

Klamali by sme, keby sme tvrdili, že výdavky na ekologické balenie a využívanie udržateľných alternatív dosahujú rovnaké sumy ako klasické najrýchlejšie postupy. Avšak šetrnosť voči životnému prostrediu a udržateľnosť by mali byť záväzkom každého prevádzkovateľa e-shopu. Teraz bude takýto systém skôr konkurenčnou výhodou, no v budúcnosti nevyhnutnosťou.

.