Sme moderní a schopní inovácií viac, ako si dokážeme pripustiť. Slovensko je európskym lídrom v bezkontaktných platbách. To je informácia, ktorá pred časom viacerých zaskočila. Pretože ukazuje slovenský národ v inom svetle, ako si sami o sebe myslíme. Platí to vo viacerých rovinách a pri nakupovaní cez internet určite.

Míňame viac, ale opatrne

Veď to poznáte, niečo vás zaujme, preklikáte sa na ponuku na stránke a potom jednoducho vložíte predmet záujmu do košíka. Najmä taký tovar, pri ktorom máme záruku, že bude rovnaký, ako ho vidíme alebo poznáme. Čoraz viac nakupujeme online techniku, športové náradie, knihy,… V minulom roku sme takto minuli takmer miliardu eur. Pritom si mnohí  myslia, že sme v tomto druhu nakupovania konzervatívni. Iste, prostredníctvom internetu si málo objednávame najmä potraviny. Ale to je skôr národné špecifikum. Ostatné však kupujeme radi.

prieskum-nakupovanie-online-graf-co-nakupuju-slovaci
Nakupovanie online (Zdroj: Nielsen)

E-shop potrebuje čas a vízie

Online predaj hýbe biznisom a prináša majiteľom zaujímavé zisky. Ale e-shop nemá byť len doplnok vašich komplexných služieb. Pri jeho tvorbe ste sa sústredili na prípravu, zvažovali výber domény, šperkovali popisky, mysleli na správne tagovanie, predstavovali si cieľovú skupinu… Teraz, keď e-shop funguje, je to ešte dôležitejšie. Skúste si niečo objednať vo vlastnom e-shope. Táto praktická skúška vám môže priniesť veľa zistení. A robte to pravidelne. Veľmi skoro možno prídete na to, že musíte mať jasnejšie kategórie, reálnejšie fotografie, účelnejšiu navigáciu atď.

Rýchlosť a responzívnosť vyhráva

Pred piatimi rokmi sme smartfóny využívali len na 40 %, v minulom roku to bolo už 70 %. Percento používania počítačov aj notebookov sa pritom výrazne nemení. Ak sa opýtate odborníka, čo musí mať dobrý online obchod, je to jednoznačne responzívnosť. Stránka by sa mala načítať za tie povestné 3 sekundy. Ak nie, užívateľ stráca záujem. Náš slovenský priemer je pritom 8,7 sekundy a je lepší ako európsky. Už teraz je však veľa e-shopov, ktoré technicky nestíhajú a ani nevedia, čo je to responzívnosť. Potrebujú rekonštrukciu možno viac ako kamenný obchod, na čo sme si stále nezvykli. V e-shopoch riešime nárazovo to, za čo nám hrozia sankcie a pokuty, ako v prípade GDPR.

responzivnost-travel-agency-pocitac-notebook-tablet-mobil

Kupujúci chce informácie a servis

Čo je však naozajstným základom dobrého online predaja? Dôveryhodnosť. Nestačia dobré fotky, popisy k produktom, rôzne možnosti platby a dopravy či servis. Ak si chcete udržať kupujúcich, venujte sa im. Dajte im informácie, výhody či akcie. Doprajte im pocit výnimočnosti a zároveň majte na každého rovnaký – veľmi priateľský – meter. Vy potrebujete v prvom rade priaznivca – stránky, firmy, značky, tovaru. Je to beh na dlhé trate, ktorý sa oplatí len vtedy, ak si zákazníka získate. Preto musí byť komunikácia premyslená a naplánovaná. Nemôžete si predsa všetky náboje vystrieľať hneď v úvode.

Kombinujte emócie a tovar

Sociálne siete vám pomôžu pri bezprostrednej komunikácii a vytvorení komunity. Postujte o akciách, výhodách na Facebooku, foťte na Instagrame, získajte niekoho, kto produkt alebo službu používa tiež. Na týchto platformách je prísun emócií bežná vec. Vy si ho vytvorte aj na e-shope. Pridávajte recenzie, diskutujte o parametroch, využívaní, prineste blogy, posielajte newslettre.

komunikacia-socialne-siete-gls-facebook-stranka
Sociálne siete sú dnes štandardnou súčasťou komunikácie firmy so zákazníkom.

Trpezlivo čakajte, rýchlo dodajte

Sú vraj dva druhy kupujúcich: tí, čo sa vedia rozhodnúť hneď a tí, čo váhajú. Čo ich spája, je skutočnosť, že hľadajú informácie a to, že skôr či neskôr obaja zrejme kúpia. Potom chcú mať tovar doma čo najskôr. Preto nezabúdajte na jasné dodacie pravidlá, lehoty, jednoduchý postup na vrátenie tovaru. Na možnosť hovoriť so „živým“ človekom od vás. Online kupujúci chcú mať možnosť chatovať či niekomu zavolať, poradiť sa. Premyslené procesy šité na mieru sú výhrou. Ak sa k tomu pridá spoľahlivý partner, ktorý doručí všetko, čo je treba, nepoškodené a načas, máte plný e-shop objednávok. A o to predsa ide!

.