Online podnikanie je dnes notoricky známym pojmom. Takmer každý už aspoň raz nakúpil v nejakom e-shope, vyčkávanie na kuriéra so zásielkou je nemilou povinnosťou, no za to zjednodušenie života to stojí. Začať vlastný e-commerce biznis, alebo e-shop, je dnes veľmi jednoduché. Ak by sme to mierne pritiahli za vlasy, začať sa dá kedykoľvek z pohodlia vašej obývačky. Na čo myslieť a pripraviť sa v momente, kedy vám skrsne v hlave myšlienka skúsiť to s vlastným e-shopom?

Čo chcete predávať?

Dnes sa dá cez internet predať čokoľvek. Od náradia, cez športové potreby až po bazény alebo automobily. S veľkou pravdepodobnosťou už sa vám nepodarí vymyslieť relevantný produkt, ktorý by neponúkal nikto na trhu. Preto je dôležité si zvážiť, čo bude tým vaším produktom alebo z akých položiek chcete vyskladať ponuku.

Skúste sa nedať strhnúť krátkodobými trendami, alebo vidinou rýchleho zisku. Úspešné podnikanie je dlhodobý proces a preto je ideálne, ak naozaj veríte tomu, čo predávate.

Komu to chcete predávať?

Kto bude váš potenciálny zákazník? Cieľová skupina „všetci“ alebo „každý“ neexistuje. Skúste si dôkladne špecifikovať a charakterizovať niekoľko rôznych skupín zákazníkov, na ktorých chcete komunikovať.

ludia stoja pri stene nohy

Ak ste ešte nepočuli o persónach, vyhľadajte si tento pojem a zistite o ňom čo možno najviac. Ide o akési predstavenie si konkrétneho zástupcu každej vašej cieľovej skupiny. Ako sa volá, koľko má rokov, kde pracuje, aké sú jeho záľuby. Vedieť toto všetko vám výrazne pomôže pri nastavovaní tónu komunikácie v budúcnosti.

Ako sa chcete volať?

Predávať obuv a mať webovú doménu napríklad www.najlacnejsietopanky.sk môže pôsobiť super, no bude sa tak volať aj vaša firma? Ak áno, čo urobíte, keď sa vám podarí podnikanie rozšíriť do ďalších segmentov? Alebo to s topánkami jednoducho nevyjde? So zakladaním firiem sú spojené časové, byrokratické aj finančné náklady, myslite na to.

nasivky nalepky

Opomenúť nemôžem ani fakt, že generické názvy bez budovania vlastnej značky nepôsobia v očiach kvalitných zákazníkov dôveryhodne. Kvalitný zákazník je taký, ktorý sa neriadi iba cenou. Buduje si so značkou, ktorú kupuje, vzťah. Chce poznať jej hodnoty, históriu, vízie, riadi sa emóciou, ktorá sa mu so značkou spája. Budovať značku na úkor rýchleho zárobku je z dlhodobého hľadiska nesprávnym riešením.

Aké sú vaše ciele?

Ujasnite si, čo chcete vo svojom podnikaní dosiahnuť. Je to len rýchly obrat alebo niekoľkoročné živobytie pre celú vašu rodinu? Chce rásť a prosperovať, zamestnávať nových ľudí? Chcete každoročne predávať viac, investovať do priestorov, technológií a ďalších segmentov podnikania?

Musíte čo najpresnejšie vedieť, čo vlastne chcete. Následne tomu budete vedieť prispôsobiť ďalšie strategické kroky.

Dokážete ponúknuť pridanú hodnotu?

E-commerce svet je vysoko konkurenčným prostredím. Cenou vás dokáže minimálne dorovnať akýkoľvek konkurent. Zákazníkom preto treba ponúknuť niečo, čo v ideálnom prípade obháji aj vyššiu cenu. Vernostný program, vlastnú aplikáciu, dopravu zdarma, kvalitný zákaznícky servis? Tieto faktory vplývajú na rast značky a tým pádom aj na nákupné správanie zákazníkov.

sud

Čo vyžaduje zákon?

Na záver, keď už máte ujasnené svoje predstavy o budúcom podnikaní, prichádza na rad to, čo väčšina podnikateľov naozaj neobľubuje. Legislatívne náležitosti. To nie je len to, ako založiť obchodnú spoločnosť, alebo, kedy a ako podávať daňové priznanie.

Skladovanie produktov si vyžaduje svoje, reklamačný poriadok má svoje špecifiká, pri vlastnej výrobe môžete prísť do kontaktu s hygienou, ktorá vám musí udeliť rôzne povolenia.

Nie vždy je možné iba tak začať, niekedy to so sebou prináša obsiahlu prípravu. Buďte na to pripravení, počiatočné náklady sú vždy prijateľnejšie ako prípadné pokuty.

muz stastny na modrom pozadi tesi sa stastie uspech

Držíme vám palce

Týmto článkom sme vás nechceli vôbec odradiť od vlastného online podnikania. Práve naopak, chceme, aby sa vám podnikalo jednoduchšie, aby vaša budúca firma patrila medzi tie zodpovedné a prosperujúce. Pretože vďaka tomu je potom podnikanie radosť a môžete sa tak venovať tomu, ako úspešne doraziť do vášho (podnikateľského) cieľa.

 

Ilustračný obrázok: https://unsplash.com