Určite ste o ňom už počuli, možno ho sami používate na súkromné účely, možno ste už aj zvažovali založiť si firemný profil. V tomto článku bude reč o Instagrame, sociálnej sieti, ktorú ľudia v produktívnom veku označujú ako ich najobľúbenejšiu.

Pred šiestimi rokmi kúpila spoločnosť Facebook mladú ambicióznu aplikáciu na zdieľanie fotiek za vtedy nepredstaviteľnú miliardu dolárov. Mnohí si mysleli, že ide o absolútne bláznovstvo. Najlepšou odpoveďou na to je aktuálna hodnota Instagramu – 100 miliárd dolárov. Ako teda naskočiť do tohto sveta vizuálneho obsahu a nepopáliť sa?

Pripravte si stratégiu

Rovnako ako pri každom dôležitom kroku vo vašom podnikaní, aj tu je dôležité mať plán. S jeho zostavením by vám mohlo pomôcť zodpovedať si nasledujúce otázky:

  • Ste si istí, že Instagram potrebujete? Je tam vaša cieľová skupina?
  • Aký je váš cieľ? Chcete posilniť značku alebo sa orientujete na výkonnostné kampane?
  • V akom časovom horizonte by ste chceli zhodnotiť výsledky? Nečakajte ich však po mesiaci.
  • Je na Instagrame vaša konkurencia? Ako komunikuje?
  • Aký obsah chcete robiť? Zameriate sa na fotky alebo na videá? Aká bude ich téma?
  • Ste ochotní investovať aj do reklamnej podpory obsahu?

Instagram má svoje špecifiká. Na Slovensku ho používa viac ako 900 tisíc ľudí a viac ako pol milióna je v produktívnom veku 23 až 40 rokov. Treba však počítať s tým, že užívatelia dospievajú, a ak aj dnes nie sú súčasťou vašej cieľovej skupiny, môžu sa ňou stať o pár rokov.

Aj preto je potrebné počítať s dlhodobou komunikáciou zameranou skôr na budovanie značky. Aplikácia síce ponúka aj výkonnostné reklamné formáty, no stále ich je menej, ako na Facebooku alebo Google. Preto si stanovte reálny termín vyhodnocovania výsledkov, minimálne po 3 až 6 mesiacoch v závislosti od náročnosti cieľov.

instagram-rozhranie-prihlasenie
Nič nie je jednoduchšie ako zaregistrovať sa. Ak však nemáte stratégiu, radšej s tým počkajte.

Mať obsah pripravený vopred je nesmierne dôležité, ak nechcete, aby sa vám z komunikácie na Instagrame stala nočná mora. Vytvorte si obsahový plán aspoň na najbližšie dva týždne. Získate tak čas na iné povinnosti v podnikaní. Využiť na plánovanie môžete viacero dostupných online plánovacích kalendárov pre sociálne siete, napríklad Hootsuite či Zoomsphere. Viaceré sú spoplatnené, no nájdete aj verzie dostupné zdarma.

planovac-socialnych-sieti-hotsuite-planovaci-kalendar-prispevkov-na-facebook
Ukážka online plánovacieho kalendára kaviarne (Zdroj: cdn0.tnwcdn.com).

Popri plánovaní však počítajte s tým, že môže nastať udalosť, na ktorú sa oplatí zareagovať. Spravidla to bývajú rôzne aféry vo svete aj doma, sezónne príležitosti, ako sú sviatky, pravidelné podujatia a podobne. Nenechajte sa však strhnúť každou hlúposťou a poriadne si zvážte, či máte k téme čo povedať.

Využívajte všetky možnosti

Komunikácia na Instagrame nie je iba o pridávaní fotiek a videí do profilu. Je to aj o správne zvolených hashtagoch či kvalitne vyplnenom profile. Na tieto základy môžete nadviazať aj ďalšími funkciami, ktoré Instagram neustále prináša. Stories, príspevky, ktoré sa followerom zobrazujú iba 24 hodín, sú skvelou príležitosťou osviežiť štandardnú komunikáciu a priblížiť sa tak vášmu publiku.

Pridávajte stories pokojne niekoľkokrát za deň, ukážte zákulisie vašej firmy, predstavte svoj tím. Nezabudnite tiež využívať rôzne „stickery“, ankety, emoji slider, otázky, gifká a podobne. Možností je veľa, stačí len zapojiť svoju kreativitu.

stories-instagram-ako-propagovat-eshop
(Zdroj: blog.wishpond.com)

Viete, kto sú influenceri?

Ich pomenovanie je odvodené od anglického prekladu slova vplyv – influence. Sú to teda ľudia, ktorí majú svoju základňu followerov (od 1 000 až po milióny, u nás státisíce) a prirodzeným spôsobom vplývajú svojím obsahom na ich nákupné rozhodovanie a životy. Influencer marketing je jedným z najsilnejších trendov súčasnosti. Ľudia im dôverujú, spoliehajú sa na to, že ak im aj influenceri niečo odporučia, je to preto, že sú s tým naozaj stotožnení.

Dohodnite si spoluprácu s niekým, kto sa svojím zameraním hodí k vášmu produktu, pošlite mu ho, nechajte mu ho vyskúšať a zžiť sa s ním. Nečakajte však, že za váš produkt urobia čokoľvek si prikážete. Takíto ľudia sú väčšinou veľmi citliví na to, čo a akým spôsobom odporúčajú.

slovenski-influenceri-me-name-selassie-youtuber
(Zdroj: uitedlife.sk)

Alternatívou je stratégia, kedy produkt rozpošlete viacerým ľuďom ako darček, pribalíte milý osobný odkaz a budete veriť, že váš produkt na nich zapôsobí a budú ho chcieť propagovať aj zadarmo. Týmto spôsobom sa na Instagrame presadilo mnoho značiek od nás aj zo sveta.

Nezabudnite na vzdelávanie

Instagram je súčasťou rýchleho a nekompromisného digitálneho sveta, kde je najdôležitejšie byť relevantným hráčom. To sa vám môže podariť len vtedy, ak k nemu budete pristupovať ako k serióznemu komunikačnému kanálu, budete s ním denne pracovať, sledovať novinky, aplikovať ich do vášho obsahu. Vzdelávanie vás udrží v obraze, a tým môžete zostať dlhšie konkurencieschopnými.