Jedným z cieľov každého podnikania je lepšie porozumieť spotrebiteľom a chápať ich potreby. Vďaka tomu môžete ponúknuť svojim zákazníkom produkty, ktoré radi nakúpia, a zvýšite tak svoj zisk. Práve neuromarketing sa venuje skúmaniu toho, ako pomocou správnej marketingovej komunikácie zákazník rád vloží váš výrobok do nákupného košíka. 

Neuromarketing je všade okolo nás 

S neuromarketingom sa stretávame nevedomky každý deň. Marketéri šikovne využívajú ľudské zmysly a podvedomé správanie, aby zvýšili predaj. Keďže väčšina ľudí sú praváci a lepšie sa im vďaka tomu zabáča doprava, predajcovia umiestňujú vchod do predajní po pravej strane. Najdrahšie produkty sú v regáloch vyložené vo výške očí zákazníka, zatiaľ čo tie najlacnejšie sú na spodnej polici.  

nakupny vozik supermarket regal produkty

Čo je neuromarketing? 

Neuromarketing je pomerne nový odbor marketingu, o ktorý sa ako prví začali zaujímať psychológovia na Harvardovej univerzite v roku 1990. Je to aplikácia neurovedy do marketingu, ktorá vysvetľuje nevedomé správanie spotrebiteľa a jeho rozhodovanie pri kúpe. 

Zákazník nakupuje na základe pocitov 

Vedci prišli vďaka skúmaniu mozgovej aktivity na poznatok, že zákazníci sa pri kúpe rozhodujú emocionálne, nie racionálne. Pomocou magnetickej rezonancie výskumníci zistili, že nakupujúci premýšľajú podvedome, intuitívne a na základe emóciíPodvedomie a zmysly ovplyvňujú nákup.  

Ako neuromarketing pomôže v podnikaní?

Neuromarketing funguje online i offline. Ľudia si zvyknú prehrať určité video len preto, že má veľa videní. Je to dôkaz, že radi nasledujú správanie masy. Keď rozumiete zmýšľaniu a správaniu zákazníka, lepšie nastavíte svoje marketingové kampane v e-shope.  

Tu je niekoľko tipov, ako môžete využiť neuromarketing vo svojom e-shope: 

Pozerajte sa na svoj e-shop očami zákazníka. Ak chcete zistiť, ako sana váš e-shop pozerajú vaši zákazníci, využite očnú kameru. Očná kamera odhalí dráhy zraku zákazníka počas nakupovania. Vďaka tomu môžete správne umiestniť reklamné materiály. Pri testovaní viacerých kampaní môžete zistiť, ktoré zákazníkov zaujali viac. 

1. Zamerajte sa na zmysly. Myslite nielen na zrak, ale aj na čuch, chuť, hmat a sluch. Využite zmysly v reklamných materiáloch, ako aj pri detailnejších opisoch produktov. 

2. Vytvárajte pozitívne pocity. Vedci odhalili, že fotografie usmievajúcich sa ľudí v zákazníkovi zvýšia pozitívne pocity a ocenenie daného produktu. Úsmev jednoducho predáva. 

3. Zverejnite pôvod výrobku. Mnoho zákazníkov kúpi drahší tovar, ak majú radi krajinu pôvodu. Ak napríklad predávate vo svojom e-shope lokálne výrobky, použite to v marketingu. 

4. Vložte k svojim produktom hodnotenia. Väčšie množstvo recenzií a lepšie hodnotenia produktu v zákazníkoch vzbudzujú dôveru v produkt alebo e-shop samotný. 

 Dobré rady na záver

  • Používajte vo svojom e-shope správne farby. Psychológia farieb sa zaoberá skúmaním toho, ktoré farby na zákazníkov účinkujú najpríjemnejšie. Šikovní weboví dizajnéri používajú pri vytváraní webových stránok farby, ktoré pritiahnu pozornosť a záujem zákazníkov. 
  • Myslite na základné ľudské potreby a túžby. Ľudia vo všeobecnosti chcú byť akceptovaní v určitej sociálnej skupine a chcú pociťovať bezpečie a stabilitu. 
  • Stavajte na značke. Mnoho ľudí sa pre konkrétny produkt rozhoduje na základe značky – nakupujú prestížne značky, ktoré im dodávajú určitý pocit či status, napríklad Apple, Nike alebo Beats. 

Použité obrázky: www.pixabay.com